Audiovisueel materiaalPremium

BESA STREEFT NAAR AANGEPAST STATUUT VOOR EVENTSECTOR

RendEvenement in gesprek met Association Manager Jacques Hanquet

BESA bestaat 10 jaar. Voldoende reden om even met Jacques Hanquet, Association Manager van de Belgian Event Supplier Association, terug te blikken op de verwezenlijkingen van het voorbije decennium en een blik te werpen op de (nabije) toekomst.BESA eventsector rendevenement

VOOR EVENTLEVERANCIERS

BESA werd destijds opgericht door onder meer leveranciers van audiovisueel materiaal binnen de eventindustrie, podiumbouwers, stroomleveranciers en decorbouwers. Vandaag telt de sectororganisatie iets meer dan 100 leden uit alle hoeken van deze sector. Ze hebben één gemeenschappelijk kenmerk: een voor een zijn het toeleveranciers op evenementen: cateraars, AV-professionals, decorateurs, hospitalitybedrijven, veiligheidsdiensten, tentenleveranciers, podiumbouwers enzovoort. “Onze leden werken in de schaduw van een evenement. De eindklant ziet ze meestal niet, maar het zijn allemaal vakprofessionals”, introduceert Jacques zijn associatie.

STREEFDOELEN

De oprichters vonden destijds geen oplossing voor problemen die ze ondervonden door de constante en razendsnelle evolutie van de eventsector: een onvoldoende en onduidelijke sociale regelgeving, een gebrek aan kwaliteitsnormen en -labels, een gebrekkige om­kadering op het vlak van opleidingen, de nieuwe Europese wetgeving rond privacy … Het is op deze basis dat de doelstellingen van de associatie werden vastgelegd:

  • behartigen van de belangen van de eventtoeleveranciers
  • ondersteunen van een maximale professionalisering van de sector
  • nastreven van een kwaliteitslabel
  • communicatie en networking onder de leden bevorderen

BESA eventsector RendEvenement

VERSCHILLENDE PARITAIRE COMITÉS

BESA heeft momenteel 8 actieve werkgroepen: communicatie, eventfreelancers, hospitality, veiligheid, ecologie, opleidingen, sociaal draagvlak en veiligheid & normen. Vooral de werkgroep sociaal draagvlak beroert de gemoederen van haar leden. De huidige Belgische arbeidswetgeving is nog steeds niet aangepast aan de evenementensector. Vele eventtoeleveranciers vallen onder ‘paritair comité 200’ voor bedienden (vroeger pc 218), maar dat is niet op maat geschreven van deze bedrijven. Anderen vallen dan weer onder paritair comité 100 of zelfs nog andere pc’s. Met andere woorden, er is versnippering en veel onduidelijkheid over wat wel en niet mag binnen al deze wetgevingen en hoe deze bedrijven kunnen garanderen dat ze geen overtredingen begaan. Dit alles leidt ertoe dat de leden van de associatie onderworpen zijn aan verschillende regels terwijl deze leden wel allemaal gekenmerkt worden door een gemeenschappelijke factor, meer bepaald het meewerken, organiseren of toeleverancier zijn van een evenement. Doordat deze bedrijven zoveel gemeenschappelijk hebben maar tegelijkertijd onderworpen zijn aan andere regels ontstaat er een concurrentieel voor- of nadeel. De regels binnen het ene paritaire comité zijn immers soepeler dan de regels binnen het andere pc. Dit leidt tot een vorm van oneerlijke concurrentie waar de bedrijven tot op heden niets aan kunnen veranderen tenzij mits het opzetten van allerhande constructies die potentieel nadelige effecten kunnen hebben op andere gebieden. De meeste BESA-leden ressorteren onder de paritaire comités 126, 149.01, 200, 227 en 304. Maar ieder paritair comité wordt gekenmerkt door onder meer een eigen systeem van arbeidstijdregeling.

Jacques Hanquet BESA

“Onze leden werken in de schaduw van een evenement.
De eindklant ziet ze meestal niet,
maar het zijn allemaal vakprofessionals”

- Jacques Hanquet

AANGEPAST STATUUT

“Binnen de werkgroep sociaal draagvlak streven we naar een aangepast statuut voor werknemers binnen de eventsector”, vertelt Jacques hierover. “Sinds de oprichting van onze vereniging onderzoeken wij hieromtrent de mogelijkheden. De werkgroep ‘paritair comité’ heeft niet stilgezeten: het dossier om de oprichting te omkaderen werd verder uit­geschreven en gegoten in een vlot leesbaar document. Dit document is ondertussen verstuurd naar alle belanghebbenden die een rol zullen spelen in de verdere ontwikkeling van ons eigen pc: de vakbonden, de politieke partijen, de leden van de Groep van 10 (die bepalen de salarissen, n.v.d.r.) en de betrokken ministeries. Doel was om al voor de federale verkiezingen hier een statement te maken. Dat is helaas niet gelukt. Een aantal onder hen bevestigden wel de ontvangst en reageerden reeds met de vraag tot bij­komende informatie. De volgende stap nu is de officiële indiening van de aanvraag tot oprichting. Die zal er pas komen eenmaal de steun is verzekerd van alle stakeholders.
Eenmaal het document is goedgekeurd, kan een ontwerptekst op de website gepubliceerd worden. Die werd in samenwerking met Febelux geschreven en ook reeds naar de stakeholders verstuurd. Het is dus zeker een werk van lange adem. Het paritair comité moet immers aan iedereen binnen onze organisatie aangepast zijn. En vermits onze leden heel gediversifieerd zijn, kan je je inbeelden dat dit geen eenvoudig werk is. Maar het is nodig. De regels die momenteel van toepassing zijn op de verschillende ondernemingen van de evenementensector zijn regels waarbij weinig tot geen rekening is gehouden met de specifieke insteek van een evenement. De evenementensector wordt omschreven als een aparte sector maar de regels zijn hiervoor tot op heden nog niet aangepast. Op de bedrijven die evenementen verzorgen en daar zo goed als dagdagelijks mee bezig zijn, zijn op vandaag dezelfde regels van toepassing als op de ondernemingen die geen enkel uitstaans hebben met een evenement of de organisatie ervan. De oprichting van een nieuw paritair comité kan ook absoluut een meerwaarde betekenen voor een sector die tot op de dag van vandaag geen aangepast kader heeft om binnen te werken. Door dit alles te laten regelen in een paritair comité wordt onmiddellijk ook de garantie geboden dat de regels in evenwicht zullen zijn.”

BESA eventsector RendEvenement

CODE OF CONDUCT

“De Code of Conduct bestaat sinds onze oprichting en is niet meer dan een engagement van de leden”, vertelt Jacques. “We kunnen die niet opleggen. Wat we wel kunnen doen, is kandidaat-leden het lidmaatschap ontzeggen. We zijn wel degelijk streng voor bedrijven die lid willen worden. Als een lid dat de spelregels volgt, geconfronteerd wordt met een bedrijf dat de regels niet volgt (en bijvoorbeeld een lagere offerte heeft doorgestuurd), kunnen wij enkel onze leden de tools geven zodat zij de eindklant kunnen uitleggen waarom er een prijsverschil is. Finaal heeft de klant wel nog altijd recht van keuze (om bijvoorbeeld veiligheidsregels niet in acht te nemen omwille van een lagere prijs, of een clarkrijder zonder rijbewijs aan te nemen). De bal gaat pas aan het rollen als de verzekeringsmaatschappij het rijbewijs voor het rijden met een clark opvraagt. Een kwaliteitslabel haalt echter niets uit als er geen controle is. Een paritair comité kan enkele normen vastleggen. Die zullen dan moeten gevolgd worden door de leden die de Code of Conduct ondertekend hebben.”

TEN VROEGSTE WET IN 2021

“We hebben het dossier voor een paritair comité uitgeschreven in 2019, na de goedkeuring door de stakeholders zullen we hem ook publiceren. Ik vermoed dat we dan in 2021 een definitieve tekst zullen hebben, een wet waarop de controles gebaseerd zullen zijn.”BESA evenement

10 JAAR

De raad van bestuur van BESA heeft ondertussen bekendgemaakt dat er in 2020 een ledenconferentie zal plaatsvinden om de verjaardag te vieren. “Bedoeling is om op dat event aan de leden te vragen hoe we onszelf zien binnen 10 jaar. Er zullen groepjes gevormd worden die verschillende thema’s zullen behandelen en concrete actiepunten zullen uitschrijven. Het moeten concrete en realiseerbare doelen zijn, bijvoorbeeld in verband met MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en ecologie, het kwaliteitslabel, mobiliteit etcetera…”, besluit Jacques. De volgende twee jaar beloven alvast boeiend te worden voor BESA en haar leden.

BESA | WWW.B-ESA.BE

  • Opgericht in 2010
  • Mission statement:
    Behartigen belangen eventtoeleveranciers
    Ondersteunen van een maximale professionalisering van de sector
    Nastreven van een eigen paritair comité
  • Leden:
    24 Golden members
    73 Standard members
    9 freelancers

Met iets meer dan 100 actieve leden vormt BESA een interessante doelgroep voor diverse toeleveranciers. Vandaar ook dat men intern werkt aan een sponsordossier. Alle informatie of sponsoraanvragen kunnen worden gestuurd via een mailtje naar info@b-esa.be.

(Febelux is de Belux-vakvereniging voor de Live Communication-sector met meer dan 130 leden uit de beurzen-, congres- en eventsector: organisatoren van events, venues, standenbouwers, toeleveranciers of eventmanagers.)

 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke30 oktober 2019
Print Magazine

Recente Editie
09 december 2024

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine