
4/12/2025
De coronacrisis legde de kwetsbaarheid van de Belgische eventsector pijnlijk bloot. Tegelijkertijd fungeerde de pandemie, met de oprichting van koepelorganisatie Event Confederation, als een katalysator voor ...

3/12/2025
De allereerste editie van Eventure ligt intussen al even achter ons, maar de impact? Die blijft nazinderen. Meer dan 2.000 bezoekers, 120 exposanten en twee dagen vol inspiratie bewezen één ding: de eventsector heeft nood aan een centrale vakbeurs waar alles samenkomt.

6/3/2025
De hospitalitysector staat aan het eind van de toeleveranciersketen binnen de eventindustrie. Heel veel trends vallen er dus niet te rapen. Maar er is sinds het einde van corona toch één en ander veranderd, of versneld geëvolueerd.

22/11/2022
Zelf doen of uitbesteden? Dat is de hamvraag die heel veel bedrijven zich stellen als ze beslissen hun boodschap via een evenement te communiceren. Welke meerwaarde bieden eventbureaus tegenover een doe-het-zelfaanpak?

18/11/2022
Hospitalitybureaus voorzien gekwalificeerd personeel voor vele taken tijdens uw evenement. Om er zeker van te zijn dat zij het juiste personeel voorzien voor de taken die u vraagt, doet u er goed aan met deze puntjes rekening te houden.

7/7/2020
Het COVID Event Risk Model (CERM) moet eventorganisatoren en lokale besturen begeleiden bij het veilig organiseren van events. Dit dynamisch adviesmodel werd ontwikkeld door de Alliantie van Belgische Event Federaties (ACC, Febelux, BESA, BECAS) en het Expertisecentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en EventFlanders. Sinds 1 juli kunnen private en publieke organisatoren hun events gratis testen op mogelijke COVID-19-veiligheidsrisico’s via de meertalige website www.covideventriskmodel.be. Het Covid Event Risk Model kreeg de goedkeuring van de GEES en is van toepassing voor toeristische, sportieve, culturele en corporate events in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

13/3/2020
Naar aanleiding van deze Event Solutions Guide wilden wij nagaan hoe eventleveranciers geselecteerd worden door organisatoren. Gedurende de zomermaanden gaven 80 organisatoren hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Door hun medewerking kunnen wij u hierbij een goed beeld aanbieden van hoe men te werk gaat voor het boeken van toeleveranciers voor evenementen. Wij doopten dit onderzoek de ‘Event Leveranciers Barometer’ en zullen dit ook jaarlijks herhalen.

30/10/2019
BESA bestaat volgend jaar 10 jaar. Voldoende reden om even met Jacques Hanquet, Association Manager van de Belgian Event Supplier Association, terug te blikken op de verwezenlijkingen van het voorbije decennium en een blik te werpen op de (nabije) toekomst.

7/2/2018
Wat zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van een supplier in AV, catering, decoratie, tenten, elektriciteit,… ? Vertrouwen op basis van eerdere samenwerkingen? Prijs? Kwaliteit? De financiële situatie van de partner? Meerdere factoren spelen uiteraard een rol, maar er zijn toch enkele zaken die u als klant niet uit het oog mag verliezen.Wij hadden hiervoor een gesprek met Jacques Hanquet van BESA, the Belgian Event Suppliers Association. “You pay peanuts, you get monkeys", is de belangrijkste conclusie. Of anders gezegd: wie minder wil betalen, kan voor onaangename verrassingen komen te staan.