
4/12/2025
De coronacrisis legde de kwetsbaarheid van de Belgische eventsector pijnlijk bloot. Tegelijkertijd fungeerde de pandemie, met de oprichting van koepelorganisatie Event Confederation, als een katalysator voor ...

3/12/2025
De allereerste editie van Eventure ligt intussen al even achter ons, maar de impact? Die blijft nazinderen. Meer dan 2.000 bezoekers, 120 exposanten en twee dagen vol inspiratie bewezen één ding: de eventsector heeft nood aan een centrale vakbeurs waar alles samenkomt.

9/11/2023
Heel veel mensen willen op de hoogte zijn van de actuele trends voor de inrichting van events. Eindeloos mixen en matchen blijft trendy. Alles kan, op voorwaarde dat duurzaamheid vooropstaat.

25/1/2022
Als we een bedrijfsevent voor de geest halen, denken we te vaak aan een grote, goedgevulde zaal. Een receptie, personeelsfeest of jubileumfeest in openlucht heeft echter een bepaalde charme en bovendien creëer je een verrassingseffect. De grootste uitdagingen zitten in het onder controle houden van de kosten en het uitwerken van scenario's voor alle weersomstandigheden. Uiteraard moeten de gasten ook goed gebrieft worden.

7/7/2020
Het COVID Event Risk Model (CERM) moet eventorganisatoren en lokale besturen begeleiden bij het veilig organiseren van events. Dit dynamisch adviesmodel werd ontwikkeld door de Alliantie van Belgische Event Federaties (ACC, Febelux, BESA, BECAS) en het Expertisecentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en EventFlanders. Sinds 1 juli kunnen private en publieke organisatoren hun events gratis testen op mogelijke COVID-19-veiligheidsrisico’s via de meertalige website www.covideventriskmodel.be. Het Covid Event Risk Model kreeg de goedkeuring van de GEES en is van toepassing voor toeristische, sportieve, culturele en corporate events in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

13/3/2020
Naar aanleiding van deze Event Solutions Guide wilden wij nagaan hoe eventleveranciers geselecteerd worden door organisatoren. Gedurende de zomermaanden gaven 80 organisatoren hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Door hun medewerking kunnen wij u hierbij een goed beeld aanbieden van hoe men te werk gaat voor het boeken van toeleveranciers voor evenementen. Wij doopten dit onderzoek de ‘Event Leveranciers Barometer’ en zullen dit ook jaarlijks herhalen.

30/10/2019
BESA bestaat volgend jaar 10 jaar. Voldoende reden om even met Jacques Hanquet, Association Manager van de Belgian Event Supplier Association, terug te blikken op de verwezenlijkingen van het voorbije decennium en een blik te werpen op de (nabije) toekomst.

3/9/2018
Bedrijven gespecialiseerd in verhuurmaterialen werken meestal nauw samen met cateraars of eventbureaus. Ze hebben daardoor weinig contact met de eindklant. Hoe belangrijk de taak van een verhuurbedrijf is, wordt nogal eens onderschat. Het doet namelijk méér dan meubilair en technische installaties leveren. Om alles feilloos te laten werken op de locatie, is een oprechte communicatie vereist laatstgenoemden er willen tussen opdrachtgever en verhuurbedrijven. Als uitspringen, volgen ze best de trends via interieurbeurzen en kopen ze regelmatig trendy materiaal aan. De opdrachtgever wordt steeds veeleisender: flexibiliteit tot de laatste minuut is een normale zaak.

7/2/2018
Wat zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van een supplier in AV, catering, decoratie, tenten, elektriciteit,… ? Vertrouwen op basis van eerdere samenwerkingen? Prijs? Kwaliteit? De financiële situatie van de partner? Meerdere factoren spelen uiteraard een rol, maar er zijn toch enkele zaken die u als klant niet uit het oog mag verliezen.Wij hadden hiervoor een gesprek met Jacques Hanquet van BESA, the Belgian Event Suppliers Association. “You pay peanuts, you get monkeys", is de belangrijkste conclusie. Of anders gezegd: wie minder wil betalen, kan voor onaangename verrassingen komen te staan.