HOE BOEKEN UW COLLEGA'S HUN AV-LEVERANCIERS?
Resultaten AV-leveranciers barometer toegelicht

Naar aanleiding van de Event Solutions Guide wilden wij nagaan hoe AV-leveranciers geselecteerd worden door organisatoren. Gedurende de zomermaanden gaven 80 organisatoren hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Door hun medewerking kunnen wij u hierbij een goed beeld aanbieden over de samenwerking met AV-leveranciers. Wij doopten dit onderzoek de 'Event Leveranciers Barometer' en zullen dit ook jaarlijks herhalen.
Audiovisuele diensten

Welk percentage van het totale eventbudget voorziet u voor de AV? 
Voor de audiovisuele diensten voorziet men gemiddeld 1/5 van het totale eventbudget.
Welke AV-tool wenst u graag eens in te zetten voor een komend event?
Videomapping en 360°-projectie
Er is het meest interesse om videomapping en 360°-projectie in te zetten bij een volgend event. Videomapping is het projecteren van videobeelden en -animaties op een voorwerp zoals een gebouw of een auto of een ander object. Bij een 360°-projectie zij de toeschouwers omringd door een scherm waarop de beelden worden weergegeven. Hierdoor ontstaat een driedimensionale ervaring. De kijker wordt in de omgeving gezogen, waardoor deze volledig gericht is op de boodschap.
Checkt u steeds of de AV-parter de nodige certificaten rond de veiligheidsnormeringen kan voorleggen?
Overgroot deel vraagt geen certificaten op
68% checkt niet of de AV-partner de nodige certifiaten i.v.m. de veiligheidsnormeringen kan voorleggen. Nochtans kan dit prijsverschillen verklaren in offertes. In regel zijn met de veiligheid heeft immers ook een prijskaartje.
Wat zijn de belangrijkste criteria om te kiezen voor een bepaalde AV-leverancier?
Goede ervaringen prioritair
Bij de keuze voor een AV-leverancier is de vroegere ervaring met de aanbieder het belangrijkste criterium (70%), voor het prijskaartje (65%). Ook de voorgestelde creatieve invulling is hier van groot belang met 40%. Daarna komen kwaliteit van het personeel (30%) en het materiaal (27%).
De inrichting
Wat is het belangrijkste criterium om te kiezen voor een bepaalde leverancier van meubilair en decoratie?
Specifiek aanbod in helft van de gevallen beslissende factor
Op gebied van meubilair en decoratie is allereerst de prijs (71%) maar zeker ook het specifieke aanbod (52%) bepalend. Ook eerdere ervaringen met de aanbieder spelen 1 op de 3 gevallen een rol bij de keuze. De voorgestelde creatieve invulling in 1 op de 5 gevallen.
Welke actuele trend van inrichting geniet uw voorkeur?

Industrieel nog steeds populairst
Ruim 50% van de respondenten heeft een voorkeur voor een industriële invulling van de inrichting. Daarna komt botanisch met 34% en bohemian met 14%.
Bent u nog op zoek naar een specifiek type van meubilair en decoratie?
Scandinavische stijl
Scandinavische stijl en meubilair in recuperatiehout zijn 2 types van inrichting waar er interesse voor is en waarvoor sommige respondenten nog niet direct een oplossing gevonden hebben.
Welk percentage van het totale eventbudget voorziet u voor inrichting?

Voor de inrichting van hun event stellen organisatoren gemiddeld 14% ter beschikking.
Wat is het belangrijkste criterium om te kiezen voor een bepaalde aanbieder van hospitalitypersoneel?

Kwaliteit personeel primeert
Anders dan bij andere services is prijs hier niet het belangrijkste criterium, maar wel de kwaliteit van het personeel met maar liefst 76%. Prijs en eerdere ervaringen met de aanbieder staan ongeveer gelijk met 38 en 32%.
Wat is de belangrijkste eis voor het hospitalitypersoneel?

Uitstraling op 1
Er wordt heel veel belang gehecht aan de uitstraling van het hospitalitypersoneel. Dit is zo in 81% van de gevallen. Ook gastvrijheid (62%) staat hoog aangeschreven. Taalvaardigheid is in 35% van de gevallen van belang. Kennis van de betreffende materie is met 14% minst doorslaggevend.
Welk % van het totale eventbudget voorziet u voor het hospitalitypersoneel?

Een organisator heeft gemiddeld 8% veil voor de invulling van het hospitalitypersoneel.
De standplek

Welk type stand geniet uw voorkeur?

Hoek- en kopstanden meest gewild
Er is een duidelijke voorkeur merkbaar voor enerzijds hoekstanden met 42% en kopstanden met 32%. Eilandstanden doen het ook goed met 21% en gang-of wandstanden zijn het minst populair met 5%.
Wat is het belangrijkste criterium om te kiezen voor een bepaalde standenbouwer?

Creatieve invulling belangrijk
Naast het prijsaspect (60%) is hier de voorgestelde creatieve invulling (40%) belangrijker dan het type stand (36%) en de eerdere goede ervaring met de standenbouwer (34%)
Welk percentage van het beursbudget voorziet u voor de stand zelf?
Gemiddeld 38% van het totale beursbudget wordt voorzien voor de beursstand zelf. 
Welke formule geniet uw voorkeur?

Huren wint
Een overduidelijke meerderheid opteert voor het huren van een stand.

