10 TIPS VOOR MEDIA-AANDACHT BIJ PRODUCTLAUNCHES
Hoe krijgt u uw nieuw product in de pers
1. PERSBERICHT
- Maak een correct en goedgeschreven persbericht op
- Gebruik geen Engelse termen
- Gebruik geen vakjargon
- Zorg voor een duidelijke, vlotte tekst
- Gebruik korte zinnen en alinea's en vermijd lijdende vormen
- Zorg voor een korte, aantrekkelijke titel
- De lead/inleiding bestaat uit 40 woorden
- De body bestaat uit 350 woorden. Daar ga je dieper in op je product. Begin met de belangrijke feiten en eindig met de algemene dingen.
- Vermeld alle contactgegevens en websites te vermelden. Maak daarbij ook duidelijk of de contactgegevens enkel bedoeld zijn voor de redactie of ook gepubliceerd mogen worden.
2. MAILSUBJECT
- Zorg dat je mail opvalt tussen de honderd andere mails
3. MEDIABESTAND
- Leg een mediabestand aan met alle publicaties en websites die interesse kunnen hebben in je informatie
- Sluit de kleintjes niet uit
4. MEDIAKEUZE
- Vraag je telkens af welke pers belang zou kunnen hebben bij je bericht
- Maak vervolgens een goede selectie
5. FOTO'S
- Zorg voor een aantal mooie foto's van het product en/of je bedrijf.
- Je kunt er een aantal meesturen met het persbericht, maar zorg ervoor dat je er meerdere ter beschikking hebt, als de pers erom vraagt.
- Voor publicaties is het belangrijk dat de foto's een voldoende hoge resolutie hebben.
6. AMBASSADEURS
- Een ambassadeur voor je product kan voor extra persbelangstelling zorgen.
- Afhankelijk van welk type product kies je voor een deskundige, een BV, of zelfs de grootmoeder die alles weet van traditionele producten.
7. OP TIJD
- Licht de pers ruim op voorhand in
- Voor tweemaandelijkse media (bijvoorbeeld 'Feeling') verstuur je je bericht best 3 maanden op voorhand
- Voor wekelijkse media (bijvoorbeeld 'Flair') reken je het best 6 weken op voorhand
8. OPVOLGING
- Volg het persbericht op. Journalisten krijgen grote hoeveelheden informatie te verwerken en een persbericht wordt altijd wel gelezen, maar kan vlug vergeten worden
- Aarzel niet om je contacten op te bellen in de dagen of weken nadat je het persbericht hebt verstuurd
9. OPBOUW
- Bouw spanning op rond je productlaunch: begin bijvoorbeeld met een persbericht dat teasend werkt, verstuur dan later een persbericht dat meer content heeft en eindig met een persbericht dat een event aankondigt waarop je product gelanceerd zal worden
10. OPVALLEN
- Als je budget het toelaat, zal een groots opgezette productlaunch altijd voor persaandacht zorgen
- Zorg ervoor dat het geloofwaardig blijft


