Marketing & communicatiePremium

nieuwe rol voor event- en communicatieprofessional

grote corporate klanten en associaties waarderen veelzijdige dienstverlening

Eventorganisatie
Eventbureaus moeten niet alleen op zoek naar mensen die enkel organiseren.
Vandaag hebben ze ook profielen nodig die strategisch nadenken

Digitalisering en online zijn grote thema’s voor reclamebureaus, communicatie- en eventbureaus, markt- en onderzoeksbureaus en bedrijven die handelen in advertentieruimte. Personeelstekorten en toenemende concurrentie zorgen voor uitdagingen, maar ook voor kansen. Hoe moeten deze bureaus innoveren? En welke rol kunnen ze spelen binnen de maatschappij? Wij hadden hierover een gesprek met Tom Bellens, CEO van MediaMixer.

Nieuwe wereld

Door de digitalisering en verschuiving naar online kanalen zijn traditionele reclamebureaus op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Printbedrijven worden bijvoorbeeld multimediabedrijven. Daarnaast moeten alle bedrijven in de communicatiebranche meer investeren in personeel met digitale vaardigheden en de samenwerking met deze partijen opzoeken. En dat gebeurt ook, zeker door bureaus die grotere, internationale opdrachten in de wacht willen slepen.

Communicatie moet er niet alleen zijn in goede tijden,
de bureaus moeten er ook zijn voor hun klanten in slechte tijden

Het zijn ook moeilijke tijden, bureaus moeten mee evolueren. Niks is nog wat het geweest is. Er is op maatschappelijk, economisch en politiek vlak een voortdurende crisis aan de gang. We tuimelen van de ene internationale crisis in de andere oorlog.

Alles wordt voortdurend gefilmd, niemand kan nog zorgeloos en vrijblijvend communiceren zonder zich te moeten bekommeren om reacties. We kijken met een vergrootglas op alles en iedereen. Communicatie moet er niet alleen zijn in goede tijden, de bureaus moeten er ook zijn voor u, hun klanten, in slechte tijden.

Digitalisering

Door de digitalisering mengen andere soorten partijen, zoals digitale bedrijven, zich ook op deze markt. De concurrentie neemt dus toe. Eenmanszaken en kleinere bedrijven moeten steeds meer samenwerken om de gevraagde expertise te kunnen bieden.

Dit is de belangrijkste drijfveer van de consolidatie in de markt. Kleinere bedrijven sluiten zich aan bij grotere platforms om meer als one stop shop te kunnen fungeren: een plek waar je als eindklant van A tot Z wordt geholpen. Of ze moeten zich juist specialiseren om onderscheidend te blijven.

Ook eventbureaus moeten niet alleen op zoek naar mensen die alleen organiseren. Vandaag heb je ook profielen nodig die strategisch nadenken, net als communicatiespecialisten. Grote bureaus werken anno 2023 op twee niveaus: organiseren en uitvoeren. En dat laatste is in handen van cameralui, monteurs, grafici, videospecialisten, copywriters,... .

Denken en doen

Een event- en communicatiebureau moet vandaag, althans voor grote opdrachten, eveneens productiehuis zijn. Denken en doen dus. Enerzijds strategisch nadenken en anderzijds praktisch uitvoeren. En dat is waar grote corporate klanten en internationale associaties op zoek naar zijn. Het is al van bij de eerste brainstormsessies dat creatieve mensen mee aan tafel zouden moeten zitten.

ICT-vaardigheden zijn vereist
Alle bedrijven in de communicatiebranche moeten meer investeren in personeel met digitale vaardigheden
en de samenwerking met deze partijen opzoeken

Het is uiteraard niet weggelegd voor elk eventbureau om deze stappen te zetten, om deze transformatie te ondergaan. Maar echt grote klanten appreciëren wel dat bepaalde bureaus deze diensten kunnen aanbieden. Ze waarderen die one stop shop-dienstverlening. Want wat is makkelijker dan een partner die niet alleen je event organiseert, maar eveneens de on- en offline communicatie verzorgt en de productie onder handen neemt?

Communicatiebureaus die dit niet doen, krijgen het moeilijk. Wie geen productie doet, lijkt de boot wel te missen. Eventbureaus zitten niet meteen met hetzelfde probleem, er zijn nog steeds voldoende kleinere opdrachten. Maar heel grote communicatiebedrijven kopen nu kleine productiebureaus over om toch maar die kennis en creativiteit in huis te halen.

Er is op dat vlak een golf van consolidatie aan de gang. Grotere bureaus nemen kleinere over, of zelfs bedrijven uit andere sectoren, om aan de vernieuwde wensen van de klant te kunnen voldoen. Ze trekken talenten uit diverse sectoren aan, en die vinden op zich een een werkomgeving waar ze niet alleen kunnen bijleren maar tevens hun talenten verder kunnen ontwikkelen. Een veilige, gezonde en creatieve werkomgeving!

Kortom: die grote corporate klant kan misschien wel je creatieve idee super goed vinden, maar verwacht meteen van jou ook een uitwerking on the field. De theorie omzetten in praktijk. Zodat hij voor die tweede stap niet bij een ander bureau moet aankloppen.

Organiseren is mensenwerk! Maar dat begint bij een goed plan van aanpak, een duidelijke strategie en visie. Zo ga je als communicatiebureau bij je klant ook de ladder omhoog: in plaats van enkel aanzien te worden als een uitvoerende partner, zit je vandaag mee aan de directietafel.

Intern stel je ook teams samen op basis van de noden en wensen van de klant, niet op basis van eerdere werkervaringen met collega's of onderlinge vriendschappen binnen de eigen rangen. Iedereen werkt met iedereen samen, op basis van zijn/haar profiel dat al dan niet past bij de wensen van de klant. Gedaan met die vaste accountteams ... . 

Glazen huis

Online live communicatie
Een uitvoerend team bestaat onder meer uit cameralui, monteurs, grafici, videospecialisten en copywriters

De nieuwe technologische mogelijkheden zorgen voor een complete kentering. Een organisatie kan het zich niet meer permitteren om alleen maar positieve berichten uit te zenden. Iedere organisatie bevindt zich en acteert in een glazen huis, waar mensen nauwlettend naar binnen kijken. Zelfs personeelskwesties bij een gesloten bolwerk blijven niet meer binnenskamers.

CoNclusie

Het wordt dus tijd dat organisaties inzien dat het anders moet. Maar het wordt vooral tijd dat communicatieprofessionals beseffen dat hun rol heel anders is dan vroeger. Die evolutie is mee in gang gezet door de eindklant. Een communicatieprofessional is niet langer degene die ‘de communicatie van de organisatie doet’ en mooie beelden creëert, maar iemand die de organisatie ondersteunt in al zijn processen, de producten of diensten die daaruit voortkomen en het interne en externe gedrag dat daarbij komt kijken.

Meeting met creatievelingen
Al van bij de eerste brainstormsessies moeten creatieve mensen mee aan tafel zitten

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke20 september 2023
Print Magazine

Recente Editie
09 december 2024

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine