HOE PLANNEN UW COLLEGA’S TEAMBUILDING ACTIVITEITEN in 2020?
TEAMBUILDING ONDERZOEK RENDEVENEMENT
Naar aanleiding van ons online magazine over teambuilding activiteiten wilden wij nagaan hoe dergelijke events in 2020 worden ingepland. Gedurende januari en februari gaven 95 organisatoren hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Opmerkelijk bij deze tweede editie van de Teambuilding Barometer is dat juni de absolute topperiode wordt voor teambuildings en dat sportieve/actieve formats nog populairder worden. Het verbeteren van de samenwerking blijft de belangrijkste doelstelling.
HOEVEEL TEAMBUILDING ACTIVITEITEN PLANT UW BEDRIJF IN 2020?
39% gaat voor 1 teambuilding activiteit per jaar
Een kleine 40% van de bedrijven plant 1x per jaar teambuilding activiteit in. 30% plant er 2 per jaar in en 14% gaat zelfs voor 3 keer. Opmerkelijk is dat 12% van de respondenten meer dan 5 acitiveiten plannen per jaar jaar voor het team.
In welke maand(en) zal/zullen de teambuildingactiviteit(en) doorgaan?
Maart, juni en oktober zijn topperiodes
Teambuilding activiteiten worden het hele jaar door ingepland met een piekeriode in maart (30%) en september(26%)/oktober(30%). Absolute uitschieter is juni met 43%. Augustus (2%) is duidelijk de minst populaire periode.
Welk type van teambuilding activiteiten wenst u te boeken in 2020?
Sportieve / Actieve formats worden nog populairder
In vergelijking met 2019 worden de sportieve/actieve formats nog populairder. In 2019 opteerde 56% hiervoor en voor 2020 kiest maar liefst 83% voor deze invulling. De andere de types zitten redelijk dicht bij elkaar. Dit komt omdat bedrijven die meerdere activiteiten inplannen per jaar, meestal opteren voor voldoende variatie. Culinaire formats worden ook belangrijker dit jaar (48% tov 34% wil in 2019). Daarna volgen de creatieve formats (39%), team learnings (31%), formats die focussen op communicatie (30%) en de citygames (22%). 13% kiest tenslotte voor een themafeest als invulling.
Welke zijn de belangrijkste doelstellingen om een teambuilding te organiseren?
Samenwerking verbeteren blijft de belangrijkste doelstelling
Bij de belangrijkste doelstellingen zijn er 3 items die heel duidelijk naar voor komen: de samenwerking verbeteren staat hierbij nog sterker op kop dan vorig jaar (78% tov 67% in 2019). Daarnaast is het in 65% van de gevallen ook de bedoeling om de deelnemers een aangename dag aan te bieden, gevolgd door het doel dat de werknemers elkaar beter leren kennen (52%). Een analyse van wat er leeft binnen het team (7%), het overbrengen van boodschappen (5%) en een link met CSR (4%) worden gezien als minder belangrijk.
Wat is de gewenste duur van de teambuilding activiteiten?
Teambuildings van 1 dag blijven populairst
De verhouding van 1 dag tov een halve dag teambuilding is quasi gelijk gebleven tov 2019. Iets meer dan 60% opteert voor 1 dag en 30% gaat voor een halve dag. Opvallend is dat 4% kiest voor een teambuiling van 2 dagen. In 2019 was opteerde niemand hiervoor.
Hoeveel budget voorziet u gemiddeld per persoon voor de teambuilding activiteit (inclusief catering)
Budget in helft van de gevallen tussen 50 en 100 euro
Het gemiddeld budget per persoon voor de teambuilding activiteiten (inclusief catering) ligt in 52% van de gevallen tussen 50 en 100 euro. Bij 17% van de teambuilding activiteiten is er een budget tussen 100 en 125 euro. In 22% van de gevallen heeft men zelf een budget van meer dan 125 euro veil. Deze budgetten liggen grotendeels in de lijn van deze van 2019.
Ik verwacht dat het budget voor teambuilding activiteiten in 2020 zal:
Budget blijft gelijk of stijgt zelfs
Net als in 2019 zijn er positieve verwachtingen voor de budgetten voor teambuilding activiteiten in 2020. 17% verwacht dat het budget zal stijgen en de overige 83% meldt dat het budget gelijk blijft.
Indien het zal stijgen, met hoeveel %?
Gemiddeld 10%
De respondenten die een stijging van het budget verwachten, schatten dit gemiddeld op +10%



