TRENDS IN TEAMBUILDINGS
NIEUWE KLEMTONEN

Wim van Besien van Perfect+ Event Productions: “De klant wil minder stijve, minder bedrijfsgerelateerde formats. Wij, de mensen zijn het bedrijf: dat is de insteek. Het corporate imago dringt zich minder op. Het doel lijkt meer vertrouwelijk ontstressen en schouderklopjes geven."
Steve Roose van Event Mosaic: “Is de interactie tussen verschillende bedrijfsafdelingen optimaal? Is de corporate communicatie efficiënt genoeg? Dat zijn belangrijke klemtonen waarmee ook teambuildingorganisatoren rekening moeten houden. Ook zaken zoals CSR en de ecologische voetafdruk spelen vandaag een rol. Indien mogelijk, geeft men de genodigden de keuze om met het openbaar vervoer te komen. Afval moet gesorteerd worden en tijdens het eten moet er rekening gehouden worden met iedere geloofsovertuiging."
Johnny Machiels van Event Masters: “In twintig jaar tijd heb ik de sector op verschillende vlakken zien evolueren. Vroeger lag de nadruk op outdoor in de maanden mei, juni, september en oktober. De klanten wilden toen gemotoriseerde activiteiten, in de natuur, touwenpistes en zo meer. Er kwam weinig content aan te pas en het accent lag meer op (sportieve) fun. Teambuildings vonden ook de ganse dag plaats. Vandaag zijn ze meer verspreid over het volledige jaar en dus ook meer indoor. De klant heeft bijna geen interesse meer in gemotoriseerde activiteiten (ecologie, verzekeringstechnisch, milieuvergunningen, vraag en aanbod) en legt wel de nadruk op content (een boodschap brengen). Sportieve activiteiten moeten ook toegankelijk zijn voor iedereen."
Cederique Saubain van The Outsider Coast: “Vroeger was er tijdens een teambuilding altijd een geforceerd element van echt leren samenwerken, het doel was het team te vormen. Dit geforceerde gedeelte werd vervangen door een lossere sfeer en de mogelijkheid om bij uw collega's een ander stukje van de persoonlijkheid te leren kennen. De interpersoonlijke band tussen de collega's drijft nu boven. Duurzaamheid krijgt nog niet de bovenhand, maar is intussen een belangrijk element geworden in de keuze van de teambuilding en de locatie waar deze zal plaatsvinden. Wat nog niet veel gewijzigd is, is de vraag om de waarden en visie van het bedrijf in de teambuilding te verwerken."
POPULAIRE PROGRAMMA'S
Cederique: “Bij ons zijn programma's die voor een beleving zorgen in de groep, zowel op het strand als op uniekere sites waar men op zich niet vaak zou komen, bijzonder populair. Net omdat deze programma's zich richten op die interpersoonlijke communicatie. Een break dus in de huidige tijdgeest waar iedereen op digitale wijze met elkaar communiceert."
Johnny: “De nadruk ligt meer dan vroeger op indoor, voor grote, maar ook kleine groepen, en de activiteiten zijn beperkt in de tijd. Het collaboratieve concept primeert, silo's moeten doorbroken worden, timemanagement aangeleerd."
Wim: “Formats die voortdurend verrassen, bij iedereen voor een unieke belevenis zorgen én bovendien een hoog fun- en humorgehalte hebben, blijven populair. Zo gaan kookworkshops en dergelijke stevig achteruit, vind ik. Het moet allemaal niet te ingewikkeld zijn zoals vroeger en binnen de teambuildingactiviteit is winnen of competitiegeest minder belangrijk geworden."
Steve: “De keuze van de activiteit wordt mijns inziens meer en meer bepaald door welke boodschap men wil uitdragen. Er worden ook meer en meer nieuwe technologieën ingeschakeld. Een teambuilding is veel interactiever dan vroeger. Er wordt heel professioneel gecommuniceerd, zowel voor, tijdens als na de activiteit. Er wordt volop gebruikgemaakt van diverse sociale media zoals Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram …"
PERSONEEL BELANGRIJKSTE DOELGROEP
Steve: “Teambuildings worden meestal georganiseerd voor het personeel. Indien men andere doelgroepen uitnodigt, zoals klanten, dan wordt er eerder voor een familiedag gekozen."
Cederique: “Een teambuilding wordt georganiseerd voor het personeel zelf. Of het voor een aparte afdeling is of alle afdelingen samen, een internationaal publiek of niet … speelt in principe geen rol. Partners en kinderen kunnen ook uitgenodigd worden, en dit wordt ook onder de noemer 'teambuilding' verpakt, hoewel er dan een heel andere klemtoon van toepassing is. Het komt ook meer en meer voor dat een andere doelgroep voor een deel van de 'teambuilding' uitgenodigd wordt."Johnny: “De meeste klassieke teambuildings worden inderdaad voor het personeel georganiseerd. Als bedrijf hebben wij er wel voor geopteerd om ook een aantal concepten uit te werken die mogelijk zijn voor andere doelgroepen. Binnen deze concepten staat het echte samenwerken niet voorop. Zo'n concepten draaien meer op beleving."
Wim: “95% van onze georganiseerde teambuildings is voor het eigen personeel of is hr-gerelateerd. Onder andere recruiting events gaan achteruit."
DUURTIJD INGEKORT
Johnny: “Terwijl vroeger een teambuilding steeds een volledige dag in beslag nam, zijn we tijdens de economische crisis opgeschoven naar zeer korte formats. Vandaar ook het succes van sommige dinerformules. De tijdspanne is zo kort geworden dat een teambuilding mee opgenomen wordt tijdens het diner. De 'wachttijden' tijdens een meergangenmenu worden opgevuld met 'activiteiten'. Gemiddeld genomen duurt een teambuilding nu 3 uur. De kortste teambuildings duren 60 tot 90 minuten, afhankelijk van de grootte van de groep."
Wim: “Een halve dag is vandaag zowat het gemiddelde."
Steve: “Ik bevestig dat er vandaag meer gekozen wordt voor halve dagen."
Cederique: “Een namiddagprogramma met aansluitend een deugddoende maaltijd is heel populair vandaag."
INDOOR/OUTDOOR
Wim: “De keuze hangt af van de seizoenen. Men wil toch zo veel mogelijk naar buiten. De meeste deelnemers zitten al hele dagen binnen, is de redenering. Verder zijn er dus de weersomstandigheden. Indien er voor indoor gekozen wordt, dan is het concept echt wel 'SAMEN' werken aan iets."
Cederique: “Bij ons wordt er meer gekozen voor een outdoorprogramma, net omdat dit ook onze specialisatie is. Weliswaar zijn er perfect formats mogelijk die een leuke mix van indoor & outdoor bieden, waarbij je tijdens de winter ook een super outdoor teambuilding kunt doen. De grootste vrees van elke klant is het 'Belgische weer', maar wij laten hem niet in de steek. Er zijn zeker alternatieven mogelijk bij minder geschikte weersomstandigheden, een 'wat als'-scenario."
Steve: “De klant verwacht een plan B, zeker in België. De vraag naar indooractiviteiten is zeker gegroeid."
Johnny: “Alles heeft te maken met vraag en aanbod. Door de klimatologische omstandigheden waren klanten vroeger verplicht om hun teambuilding in de zomermaanden te plannen. Teambuildingbedrijven draaiden toen op volle toeren en konden zelfs niet meer volgen. Omdat klanten niet alleen in de zomermaanden meetings of congressen hadden, ontstond de vraag naar indoorconcepten. Event Masters is in 22 jaar tijd geëvolueerd van een 100% outdoorteambuildingbedrijf naar een fullservice-evenementenbureau waar de teambuildingafdeling meer indooractiviteiten organiseert dan outdoor. Voor de klant is het ook steeds 'veiliger' om een indoorteambuilding te boeken. In België weet je maar nooit. Vandaar het succes van onze concepten die zowel indoor als outdoor kunnen plaatsvinden. Een ideale 'goedweer-garantie' voor de klant."



