Push To Talk groeit verder met overname
Tom Bellens over de evolutie in de eventsector
Op 1 april nam het live communication agentschap Push To Talk het evenbureau White Rabbit over. Live events organiseren is een passie die Tom Bellens (Push To Talk) en Jo Haegeman (White Rabbit) delen. Al jaren organiseren ze elk vanuit een eigen invalshoek events met inspirerende verhalen en spraakmakende belevenissen. Door de overname kan Push To Talk de entertainende eventformules van White Rabbit aanbieden als aanvulling op de eigen strategische concepten. Een ideaal moment om Tom Bellens enkele vragen voor te leggen over evoluties in de eventsector en de meerwaarde van bureaus.
"Door de overname kan Push To Talk de entertainende eventformules van White Rabbit aanbieden"
Hoe moet de overname gekaderd worden in het verhaal van Push To Talk?
Tom Bellens: "Push To Talk en White Rabbit halen vanuit eenzelfde verhaal van de klant emoties naar boven. Zo zetten ze aan tot verandering. Push To Talk kiest daarbij vaker voor de sterk inhoudelijke, authentieke maar warme verhalen die mensen delen en geeft deze vorm in fysieke en online events of audiovisuele communicatie. White Rabbit vertelt verhalen in spectaculaire live shows boordevol entertainment. De verhalen verbinden ons maar we gaan er heel anders mee aan de slag. Zo vullen Push To Talk en White Rabbit elkaar perfect aan. Die complementariteit wil Push To Talk aanbieden aan zijn klanten. Daarom blijft het merk White Rabbit bestaan en is Push To Talk volop bezig met de aanwerving van nieuw talent om het merk voort te zetten. Jo Haegeman zal de opstart van het nieuwe team de volgende maanden ondersteunen."
Zijn fusies en overnames een algemene trend geworden in de eventsector?
Tom Bellens: "Breng je de eventsector in kaart, dan merk je dat twee coronajaren voor een ware aardverschuiving hebben gezorgd. De kaart is serieus hertekend. Toch is de evenementensector niet dood. Kleinere en grotere bureaus vonden de weg naar elkaar om de krachten te bundelen en proberen nu de verloren tijd samen goed te maken. Vaak zijn het ook communicatiegroepen of communicatieagentschappen die eventbureaus incorporeren. Het is nog nooit gebeurd in onze sector dat op dergelijke korte periode de veranderingen zo groot zijn.
Hebben eventbureaus nog steeds voldoende meerwaarde voor de klanten?
Tom Bellens: "Een bureau kan een grote meerwaarde hebben, zowel voor de mensen die in de sector werken als voor de klanten. Wie zijn mensen aan boord kon houden, heeft nu meer dan een streep voor. Bij eventbureaus die vooral werken met ad-hocteams is het alle hens aan dek om vraag en aanbod gerijmd te krijgen. Er is een rush naar talent om de eruptie van knaldrang het hoofd te bieden … maar die mensen zijn heel moeilijk te vinden. Enkel de bureaus die zich standvastig door de storm hebben gelaveerd zijn momenteel klaar om meteen weer dezelfde workload het hoofd te bieden mét dezelfde kwaliteit. Dat zijn de bureaus die niet enkel creatieve ideeën hebben, maar ook voldoende organisatorische ervaring in huis hebben om een event van a tot z top te maken. Niet toevallig zijn dat ook de bureaus die tijdens de coronacrisis erin geslaagd zijn zich voldoende te transformeren en ook digitale events op een professionele manier vorm gaven"
"Het is hoog tijd om de medewerkers in onze sector centraal te zetten als drijvende kracht achter elk bureau"
Welke lessen heb je geleerd uit de voorbije crisis?
"Stilaan zal onze sector zich weer herstellen na de crisis. Het zal misschien zelfs sneller gaan dan we zouden willen, omdat de vraag ineens zo groot is. Toch wordt het belangrijk om deze crisis te gebruiken om er sterker uit te komen. In veel gevallen zal een sterker en duurzamer personeelsbeleid een belangrijke hefboom worden om als bureau de draad op te pikken en het vertrouwen te winnen van de klanten. Hoog tijd om de medewerkers in onze sector centraal te zetten als drijvende kracht achter elk bureau. Enkel met een duurzame aanpak op het vlak van personeelsbeleid kan je elke crisis doorstaan, ook als van de ene dag op de andere dag de kaarten in onze sector grondig worden herschud. Rekruteren is investeren geworden. Wij willen onze medewerkers een permanente vorming aanbieden door een 'leeromgeving' te creëren. Een permanenten bijscholing is cruciaal geworden, merken we al geruime tijd. Het is ook belangrijk om je medewerkers een plan voor te schotelen. In een langetermijnvisie een goeie mix vinden tussen senior- en juniorprofielen is daarbij belangrijk. Dat geeft een organische flow en duurzaamheid aan je onderneming."


