Hallucinant om te horen dat overheid ons niet kende
September stond in het teken van de herstart van de eventindustrie. Plots steeg de vraag enorm, vooral bij bedrijven, en kon het aanbod niet altijd volgen. Er is binnen diverse deelsectoren zelfs sprake van een personeelstekort. Maar de coronacrisis heeft ook wel één en ander positief beïnvloed. Wij spraken eind september met Bert Knuts, voorzitter van het Expert Center Event Marketing binnen ACC Belgium, lid van de raad van bestuur van de Event Confederation én CEO van Event Masters. Over de gevolgen van de pandemie en de toekomst van de eventindustrie…
Veiligheid voorop
Wat is er volgens u fundamenteel veranderd op het gebied van (bedrijfs)events?
“De sanitaire crisis heeft toch wel een schokgolf met zich meegebracht in de sector. De aandacht voor gezondheid en veiligheid is enkel maar toegenomen. Ik had het er wel wat moeilijk mee dat er een perceptie bestond in de maatschappij, en zeker ook bij de overheid, dat events voortaan ‘veiliger georganiseerd moeten worden’. Eigenlijk zijn wij daar al jaren mee bezig en loopt de Belgische eventsector internationaal op dat vlak voorop. Maar goed, de situatie is wat ze is. Opdrachtgevers zijn nu meer doordrongen van het belang en de noodzaak hiervan. De eventbezoeker wil zich vandaag naast amuseren zich ook op zijn gemak voelen in een veilig kader.”
Eén front
Wat is de voornaamste evolutie binnen uw branche?
“De belangrijkste evolutie die er door de crisis is gekomen, is dat de verschillende deelsectoren en beroepsfederaties elkaar eindelijk gevonden hebben. Er is meer overleg dan ooit en het gezamenlijke besef dat de eventsector zich verder moet structureren en organiseren. Het was hallucinant om in de gesprekken met de overheden ‘onzichtbaar’ genoemd te worden als sector. Zoveel verschillende NACE-codes, zoveel verschillende paritaire comités … Dat maakte het heel moeilijk voor de overheid om gericht steun te kunnen bieden. Ondertussen is er met Event Confederation een overkoepelende federatie opgericht die de belangen van de brede sector naar beleidsmakers toe zal verdedigen. Ik ben ervan overtuigd dat dit noodzakelijk is voor de toekomst en blij dat we met ACC daar mee de leiding in hebben genomen.”
“Wees op tijd. De kalenders zullen in elk geval weer vollopen"
Zal er een nieuwe manier van samenwerking nodig zijn tussen opdrachtgevers en leveranciers?
“Op zich niet direct. Ik denk en hoop wel dat het respect voor elkaar nog toegenomen is. En laten we ook hopen dat dit zich uit op praktisch vlak door bijvoorbeeld transparantie in het plaatsen én lichten van opties, correcte betalingen … We hebben het afgelopen jaar heel vaak gediscussieerd over de ‘piramidale structuur’ van onze sector. Het is in feite heel simpel: opdrachtgevers hebben agentschappen nodig, agentschappen hebben toeleveranciers nodig. En omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. We moeten ervoor zorgen dat deze structuur in balans blijft.”
Kleinere markt
Wat zijn de verwachtingen bij u en de leden voor 2022?
“De organisatie van evenementen is aan een stevige inhaalbeweging bezig. Maar van de zogenaamde ‘Roaring Twenties’ zou ik nog niet durven spreken. We staan immers allemaal voor de uitdaging om alle events te kunnen verwerken. De markt is feitelijk kleiner geworden, doordat tijdens de crisis heel wat mensen uit onze industrie, begrijpelijk, andere oorden hebben opgezocht. De prognoses zijn positief, maar om op volle snelheid te kunnen draaien in alle facetten van de markt gaat er nog tijd nodig zijn. We verwachten een positief 2022 waarbij het aantal eventaanvragen alleen nog zal toenemen, maar dit zal vroeg of laat wel stabiliseren denk ik.”
Evenementen die werden uitgesteld, kunnen nu vaak niet meer voor hetzelfde budget georganiseerd worden
Duurder
Welke tips hebt u voor opdrachtgevers die een event willen organiseren in de komende maanden/het komende jaar?
“Wees op tijd. De kalenders zitten in recordtijd vol. Opdrachtgevers moeten beseffen dat heel wat uitgestelde evenementen nu nog moeten worden ingehaald. Dit in combinatie met nieuwe events – want het is natuurlijk voor vele klanten al twee jaar geleden dat ze nog eens een bedrijfsevent hebben georganiseerd – zorgt voor volle agenda’s. Het is niet evident om op korte termijn nog beschikbare venues en toeleveranciers te vinden. Een tweede belangrijke tip die ik wil meegeven, is: maak budget vrij. De crisis heeft er ook voor gezorgd dat evenementen vandaag duurder zijn. Dit komt o.a. door de stijgende grondstofprijzen en personeelskosten, een sector die zich rechttrekt uit een wereldwijde pandemie en een onevenwicht in vraag en aanbod. Evenementen die omwille van Covid-19 werden uitgesteld, kunnen vandaag vaak niet meer voor hetzelfde budget georganiseerd worden. Wie een budget voor eventmarketing opmaakt voor het komende jaar, houdt daar best rekening mee.”


