MeetinglocatiesPremium

ZO KIEZEN ORGANISATOREN EVENTLOCATIES IN 2020

Event Locatie Barometer 2022

Bereikbaarheid blijft belangrijkste criterium

Naar aanleiding van de Locatiegids 2020 organiseerde het magazine RendEvenement een tweede Event Locatie Barometer. Gedurende september en oktober gaven 125 orga­nisatoren hun werkwijze en voorkeuren door via onze online-enquête. Opmerkelijk is o.a. dat de budgetten voor locaties iets hoger zullen liggen in 2020 en dat industriële en historische locaties opnieuw populairder worden.

HOE INFORMEERT U ZICH OVER EVENTLOCATIES?

Diagram informeren eventlocaties

Mond-tot-mondreclame belangrijkste basis

Mond-tot-mondreclame (81%) en zoekmachines (73%) zijn de belangrijkste manieren om zich te informeren over eventlocaties. Ook eerdere ervaringen met een locatie (69%) zijn heel belangrijk. Daarnaast doet men ook vaak een beroep op zoekmachines (73%) en meer en meer op vakmedia (46% t.o.v. g38% in 2018). In mindere mate informeert men zich via sociale media (27%) en beurzen/kennisevents (19%).Outdoor eventlocaties

HOEVEEL OFFERTES VRAAGT U GEMIDDELD OP BIJ LOCATIES VOOR EEN SPECIFIEK EVENT?

aantal offerts bij eventlocaties

63% gaat voor 2 à 3 offertes

Het gemiddelde aantal offertes dat wordt opgevraagd bij locaties voor een specifiek event, is in 63% van de gevallen 2 à 3.
16% van de deelnemers aan de barometer vraagt er gemiddeld 4 à 5 op en 21% beperkt zich tot 1 offerte.

BEZOEKT U STEEDS DE LOCATIE VOORALEER U DEZE BOEKT?

locatie bezoeken voor het boeken

81% geeft aan dat ze de locatie bezoeken vooraleer te boeken.

HOEVEEL BUDGET VOORZIET U GEMIDDELD PER PERSOON VOOR DE LOCATIE (INCLUSIEF CATERING)?

Gemiddeld budget per persoon voor locatie

Ruim 50% tussen 50 en 100 euro

Het gemiddelde budget per persoon voor de locaties (inclusief catering) ligt in 52% van de gevallen tussen 50 en 100 euro. Dat is 6% meer dan in 2018. 17% voorziet zelfs een budget tussen 100 en 150 euro. Het aandeel boven de 150 euro klokt af op 10%. De overige 13% heeft een beperkter budget voor ogen met minder dan 50 euro per persoon. Vorig jaar was dat nog 19%. De budgetten per persoon liggen dus over het algemeen iets hoger dan vorig jaar.

WAT IS/ZIJN DE BELANGRIJKSTE REDEN(EN) OM DE LOCATIE TE BEZOEKEN?

“Om zeker te zijn dat de locatie
voldoet aan mijn verwachtingen”

“Eerste indruk bij kennismaking locatie (vriendelijk, flexibel, indruk locatie etc.).
Voldoende parking aanwezig, wat zijn de cateringmogelijkheden, netheid locatie, toegankelijkheid”

“Indeling maken, sfeer opsnuiven,
kennismaken met locatieverantwoordelijke”

“Plannen maken, opmeten,
inplanting bekijken, brainstorming”

“Locatie bekijken die in aanmerking komt voor het event,
maar waar we nog nooit geweest zijn”

“Om ter plaatse de beschikbare apparatuur en ruimtes te kunnen controleren
en de vragen direct te kunnen stellen”

“Foto’s kunnen soms
misleidend zijn”

“Parking, netheid, ‘feeling’ on the spot
(of de locatie werkelijk past in het plaatje dat we voor ogen hebben)”

“Om de capaciteit in het echt te
kunnen inschatten”

“Er gaat niets boven een bezoek.
Dit is absoluut noodzakelijk”

“Websites geven altijd een andere uitstraling dan de locatie zelf, dit kan in beide richtingen gaan. Ook het contact met de personen die verantwoordelijk zullen zijn, is bepalend. Ik bezoek ook steeds de toiletten. De ontvangst die
je mag ervaren bij een bezoek, zegt ook veel”

“Check of de locatie voldoet aan de wensen
op het gebied van hygiëne, onderhoud, veiligheid ...“

HOEVEEL LOCATIES BEZOEKT U GEMIDDELD VOORDAT U EEN KEUZE MAAKT?

Hoeveel locaties op voorhand bezoeken

Ruim de helft bezoekt er 2 à 3

59% bezoekt gemiddeld 2 à 3 eventlocaties vooraleer een definitieve keuze te maken. 4% bezoekt er 4 à 5 en 29% bezoekt er slechts 1. In 8% van de gevallen is er geen bezoek ter plaatse.

RadissonBlu Radisson Blu ReussenReussen (Andermatt)
RadissonBlu Radisson Blu Reussen (Andermatt)

WELK PERCENTAGE VAN HET TOTALE EVENTBUDGET VOORZIET U VOOR DE LOCATIE?

Percentage eventbudget voor locatie

Men voorziet gemiddeld g29% van het totale eventbudget voor de locatie.

IK VERWACHT DAT HET BUDGET VOOR LOCATIES IN 2020 ...

Verwachtingen budget locaties

9% extra stijging t.o.v. verwachting voor 2020

Er zijn positieve verwachtingen voor de budgetten voor locaties in 2020. 29% verwacht dat het budget zal stijgen (t.o.v. 20% in 2019), 63% verwacht dat het budget gelijk blijft en 8% verwacht een daling.

INDIEN HET ZAL STIJGEN, MET HOEVEEL %

De respondenten die een stijging van het budget verwachten, schatten dit op gemiddeld 4%.

WAT ZIJN VOOR U DE DRIE BELANGRIJKSTE CRITERIA VOOR DE LOCATIEKEUZE IN 2020?

Criteria locatiekeuze in 2020

Bereikbaarheid blijft belangrijkste criterium

Bij de belangrijkste criteria voor de locatiekeuze zijn er 3 items die duidelijk heel beslissend zijn voor de organisatoren. Bereikbaarheid blijft daarbij op kop staan met 70%! Gevolgd door uitstraling (59%) en parkeergelegenheid (55%). Deze top 3 is dezelfde als voor 2019. Enkel zijn uitstraling en parkeergelegenheid zijn van plaats gewisseld. Daarnaast zijn prijs-kwaliteitsverhouding (44%), service en klantvriendelijkheid (30%) en ligging/omgeving (26%) ook criteria die vaak een rol spelen bij de keuze. Daarna komen catering (23%), de link met het thema/boodschap van event of meeting (22%) en functionaliteit (21%). Comfort/luxe, flexibiliteit en duurzaamheid worden als minder beslissende factoren gezien.

 

WELKE AV-ONDERSTEUNING VERWACHT U MINIMAAL VAN DE LOCATIE?

Verwachtingen av-ondersteuning locatie

Wifi blijft een mustAV ondersteuning eventlocatie

Op het gebied van AV-ondersteuning wordt er unaniem verwacht dat er wifi ter beschikking is. Dit moet met andere woorden een evidentie zijn. 91% verwacht ook een beamer en projectiescherm, en 76% wil dat er een geluidsinstallatie aanwezig is. Ook technische assistentie is belangrijk voor 48% van de respondenten. Videoconferencing wordt belangrijker (17% t.o.v. 10% vorig jaar). Een tv-scherm is in 13% van de gevallen gevraagd. In mindere mate worden een smartboard (10%) en een laptop (3%) verwacht.

 

 

WELK TYPE VAN LOCATIE(S) ZOEKT U VOOR UW KOMENDE EVENTS IN 2019 EN 2020?

type locaties voor events in 2019 en 2020

Industriële en historische locaties worden populairder

Voor hun komende events is meer dan 60% van de organisatoren op zoek naar een meeting- en/of conferentiecentrum. Plaatsen 2 en 3 worden ingevuld door industriële locatie (40% – stijging van 18% t.o.v. vorig jaar) en kasteel/fort (25% – stijging van 14% t.o.v. vorig jaar). Nummer 2 en 3 van vorig jaar staan nu op plaats 4 en 5: hotel (27%) en feestzaal (23%). Opmerkelijk is dat 21% ook op zoek is naar een locatie met outdoormogelijkheden. Verder blijven restaurant (19%), landhuis/villa (17%) en evenemententerrein (17%) populair. Andere locaties die nog boven de 10% scoren, zijn: loft/studio, tent, schip, concertzaal, bioscoop en strandclub. Net daaronder vinden we beursgebouw, discotheek, sportlocatie, schouwburg/theater, dieren- of pretpark, kerk/klooster en winkel/showroom.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin20 november 2019
Print Magazine

Recente Editie
09 december 2024

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine