Management services Partnercontent

Dynamische tweedehandsmarkt blijft groeien in maart 2024

(H)EV voertuigen winnen steeds meer aan belang binnen Belgisch wagenpark

Traxio maart 2024 nieuw vs. tweedehands
De daling van 13,5% moet genuanceerd worden, want in maart 2023 werd een opmerkelijke groei vastgesteld

In maart 2024 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens met 13,5%. Toch groeide de markt in het eerste kwartaal van 2024 in totaal met 2,8%. Binnen de tweedehandsmarkt blijft het aandeel inschrijvingen significant groeien. En hoewel benzinevoertuigen nog steeds domineren, winnen elektrische en hybride-auto’s steeds meer aan belang in het Belgische wagenpark.

Genuanceerde daling voor nieuwe wagens

In maart 2024 zakte het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens met 13,5%. Dit vertaalt zich in 44.751 nieuwe voertuigen in vergelijking met 51.754 wagens over dezelfde tijdsspanne van vorig jaar. Deze daling moet echter genuanceerd worden, want in maart 2023 werd destijds een opmerkelijke groei vastgesteld. Zo groeide de markt in het eerste kwartaal van 2024 in totaal toch met 2,8% en in vergelijking met maart 2022 steeg het aantal met 8.335 inschrijvingen.

Stijgende trend binnen tweedehandsmarkt

In januari en februari 2024 kende het aantal inschrijvingen van tweedehandsauto’s een significante stijging. Deze positieve trend zette zich ook in maart voort. Dit resulteerde in een groei van 6,0%, wat goed is voor 63.178 voertuigen in totaal. “De cijfers voor het eerste kwartaal tonen in totaal een cumulatieve stijging van 9,1%. Dat zijn 15.481 voertuigen meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

Traxio maart 2024 tweedehands
De cijfers voor het eerste kwartaal tonen in totaal een cumulatieve stijging van 9,1% binnen de markt van tweedehandsauto's

Benzine heerst, maar (H)EV stijgt aan belang

Binnen de tweedehandsmarkt hebben benzinemotoren nog steeds een dominant marktaandeel van 54,9%. Het aandeel dieselwagens daalde in maart 2024 verder tot wel 31,9%. Daarnaast bleef het aandeel hybride- en elektrische voertuigen zijn positieve trend bescheiden volgen. Binnen deze categorie neemt vooral het aandeel hybridewagens (i.e. gewone hybridewagens, plug-ins én mild hybrids) toe met 9,9%. Full elektrische modellen vertegenwoordigen een aandeel van 2,8% binnen de tweedehandsmarkt.

Hoewel plug-inhybrides zeer succesvol zijn bij zowel particulieren als bedrijven, stijgt de vraag in hoeverre PHEV zullen evolueren op de tweedehandsmarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit. In de toekomst wordt namelijk een afname van het aandeel PHEV verwacht.

Traxio maart 2024 aandrijving
Hoewel benzinevoertuigen nog steeds domineren, winnen elektrische en hybride auto’s steeds meer aan belang 

De verhoudingen binnen de tweedehandsmarkt liggen duidelijk anders dan voor de nieuwe inschrijvingen van personenauto's. Hybride- en elektrische voertuigen nemen binnen die markt het grootste deel van de verkoop voor hun rekening met een percentage van 64,3%. Deze dynamiek wordt aangevuurd door leasingaankopen en inschrijvingen voor bedrijfsvloten. Toch stijgt het aandeel elektrische en hybridevoertuigen globaal waardoor een blijvende groei verwacht wordt.

Traxio maart 2024 merken

Top 5 tweedehandsmerken

Volkswagen en BMW domineerden de verkoop van tweedehandsauto's in het eerste kwartaal van 2024 en in maart. Mercedes stijgt hierbij naar plaats drie, gevolgd door Opel en Peugeot. Wat betreft de populairste modellen bleef de top 4 onveranderd in januari 2024: de VW Golf (2.348) blijft de nummer één, gevolgd door de VW Polo (1.821), Opel Corsa (1.714) en BMW 3 Reeks (1.355). Als laatste vult de BMW 1 reeks het lijstje verder aan met 1.342 inschrijvingen.

De weg naar een verjongd wagenpark

In maart 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. Deze levensduur verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, wat een nefast verschijnsel is voor de weg naar vergroening. Gelukkig is het aantal geleverde nieuwe auto’s binnen de tweedehandsmarkt in de laatste maanden van 2023 aanzienlijk toegenomen. Zo is 36% van de ingeschreven tweedehandswagens minder dan 5 jaar oud, wat bijdraagt aan de verjonging van het Belgisch wagenpark.

Traxio maart 2024 tweedehands levensduur
36% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud

Particuliere trend

Het aandeel tweedehands-bedrijfswagens is gedaald van 11% in maart 2023 naar 10% in 2024 en maar liefst 90% van de inschrijvingen werd aangegeven door privépersonen. De tweedehandsmarkt blijft dus vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven steeds meer opteren voor een tweedehandswagen. Bovendien hebben ze, voorlopig nog, vaak interesse in occasie-hybridewagens.

Aanzienlijke stijging van elektrische wagens

In het algemeen bleef het aantal inschrijvingen van benzinewagens tijdens het eerste kwartaal van 2024 stabiel (54,9%) en daalde het aandeel dieselwagens verder van 35,5% in 2023 naar 31,9% in 2024. Hybride- en elektrische voertuigen zagen dan weer hun marktaandeel respectievelijk stijgen van 7,7% naar 9,9% en van 1,7% naar 2,8% over dezelfde periode. Vooral in Vlaanderen wonnen elektrische voertuigen aan belang. Dit is grotendeels te danken aan de toegevoegde premie.

Nieuwe elektrische wagens

In het eerste kwartaal van 2024 is het aantal door particulieren ingeschreven nieuwe elektrische wagens verdubbeld ten opzichte van vorig jaar: van 2.442 eenheden naar 4.869 eenheden (+99,4%). Deze positieve dynamiek is vooral in Vlaanderen merkbaar, waar het aantal nieuwe elektrische voertuigen klom tot 3.971 inschrijvingen, wat neerkomt op een stijging van 139,5% tegenover dezelfde periode in 2023. Dit resulteert in een marktaandeel van 81,6%: een toename van 13,7% ten opzichte van 2023.

Traxio maart 2024 nieuw elektrisch
In het eerste kwartaal van 2024 is het aantal nieuwe elektrische wagens verdubbeld tegenover vorig jaar

Tweedehands elektrische wagens

Ook het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehandsvoertuigen door particulieren kende een aanzienlijke stijging in de loop van het eerste kwartaal van 2024. De markt ging van 1003 tweedehandsvoertuigen in 2023 naar 2.576 in 2024 (+156,8%). Deze toename heeft het marktaandeel van particulieren opgedreven naar 50,6%, tegenover 37,0% in 2023.

In alle gewesten van België was er in het eerste kwartaal van 2024 een duidelijke stijging van het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehandsvoertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vlaanderen is goed voor het grootste aandeel van de totale inschrijvingen (76,9%), gevolgd door Wallonië (18,9%) en Brussel (4,2%).

In totaal noteerde Vlaanderen 1981 inschrijvingen, wat neerkomt op een aanzienlijke groei van 202,4% ten opzichte van 2023. Hoewel de absolute volumes lager zijn dan die in Vlaanderen en Wallonië, heeft Brussel ook een aanzienlijke groei in inschrijvingen gezien, met een stijging van 120,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Wallonië registreerde in dezelfde periode 487 inschrijvingen (+62,9%).

Traxio maart 2024 tweedehands elektrisch
Ook het aantal inschrijvingen van elektrische tweedehandsvoertuigen door particulieren kende een aanzienlijke stijging

Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Frédéric Vassamillet, SOCO: “De maand begon relatief rustig, maar eindigde met een stevige stijging en inhaalbeweging van de vertraagde verkoop. Op de tweedehandsmarkt is er een lichte stijging sinds maart 2023. Consumenten lijken een voorkeur te hebben voor relatief recente tweedehandsvoertuigen, die tussen de drie en vier jaar oud zijn, een lage kilometerstand hebben met een gemiddelde prijs van ongeveer € 20.000.”

Traxio maart 2024 type tweedehands
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in

Ward Van Sighem, Auto’s Verschueren: “Maart 2024 kende twee zeer dynamische weken en twee minder goede weken. Benzinevoertuigen zijn goed voor ongeveer driekwart van de verkoop, gevolgd door dieselwagens (iets minder dan één kwart van de verkoop) en hybridevoertuigen. Daarbij moet ik aanstippen dat volledig elektrische voertuigen slechts een zeer klein deel van onze huidige verkoop vormen.”

Koen Claesen, Groupe Van Mossel Automotive: “Hoewel er variaties waren in de gebruikelijke vraagpatronen, zagen we in maart 2024 een lichte verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een verminderde impact van het autosalon en een daling in de traditionele piek aan het begin van het jaar resulteerden in een gelijkmatigere spreiding van de vraag in het eerste kwartaal. Voor particuliere klanten hebben we tactische aanbiedingen op voertuigen in voorraad, terwijl we stevige promoties bieden op instapmodellen. Wat de wagenvloten betreft, zien we een intensievere concurrentie. Dit heeft een positief effect op de prijzen voor wagenvlootklanten. Bovendien profiteren elektrische voertuigen nu van speciale aanbiedingen, die aantrekkelijker zijn voor wagenvloten.”

Traxio maart 2024 regio
Vlaanderen blijft de grootste markt voor inschrijvingen van tweedehands personenwagens met een aandeel van 56%

Ivo Willems, Cardoen: “We zien een lichte stijging van de verkoop ten opzichte van 2023. Toch hebben we de indruk dat maart minder dynamisch was dan februari. Er is een daling van de vraag op de inruilmarkt, vooral voor oudere voertuigen, wat zich vertaalt in iets minder voordelige aanbiedingen. Anderzijds blijft de vraag naar kleine auto’s met een lage kilometerstand groot. Dit aanbod is echter beperkt door de stopzetting van de productie van dit soort wagens doorheen de jaren.”

Simon Bossuyt, DEX: “Ondanks een wat trage start was maart weer een goede maand, met een stijging van de verkoop en overtroffen doelstelling als gevolg. Veel consumenten lijken te twijfelen over hun aankoopbeslissingen, maar als verkopers richten we ons vooral op hun behoeften. In zekere zin zijn we slachtoffers van ons eigen succes: door de grote vraag en snelle verkoop kunnen we onze showroomvoorraden soms niet snel aanvullen. Maar we blijven hard werken en verwachten in de komende weken weer een volledige voorraad.”

Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "In het eerste kwartaal van 2024 merkten we positieve ontwikkelingen op de tweedehandsmarkt. Dat vertaalt zich in een goede dynamiek tussen onze sourcing en onze verkoopplatforms. De AUTO1 Group Price Index, ons rapport voor de maandelijkse prijsevolutie, toont bovendien aan dat de prijzen van tweedehandsauto’s in maart verder gedaald zijn met 2,8% ten opzichte van februari. Dit is een tegengestelde beweging met vorig jaar, waar de prijzen van februari op maart stegen met 1,2%. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de prijzen al met 3,3% gedaald. Dat is dubbel zoveel als de prijsdaling over heel 2023. Deze dalende trend geeft een positieve duw aan de tweedehandsmarkt en beïnvloedt de wisselwerking tussen de in- en uitstroom in goede richting."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
09 december 2024

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine