Infosessies ARCHITECT@WORK Luik
Sarah Halin en Caroline Mazel

Op de ARCHITECT@WORK-beurs in Luik organiseert de Union Wallonne des Architectes (UWA) twee lezingen.
'Waarom licht?', Sarah Halin (Radiance 35) – 1 juni om 16 u.
We leven de helft van het jaar in het donker … In de winter beginnen en eindigen we onze werkdag in het donker. Toch blijft de 'nachtelijke' visie op de stad, haar openbare ruimtes en haar architectuur nog te vaak onderbelicht. Het is dus in het belang van iedereen (bouwmeester, projectontwerper, overheid, publiek …) om die visie te 'bedenken' vanaf het ontstaan van een project. In die context komt de verlichtingsspecialist tussenbeide om zijn technische competenties in praktijk om te zetten, maar ook zijn artistieke blik: hij biedt een verlichting aan die het project tot zijn recht laat komen, in overeenstemming met zijn visie op daglicht, terwijl hij ook de verlichtingsniveaus doseert om de duurzaamheid van het geheel te garanderen, met andere woorden: 'het juiste licht op de juiste plaats' …
'Wanneer het licht de architectuur maakt', Caroline Mazel - 2 juni om 16 u.
Het licht is de bestaansreden van de architectuur, het vormt het voornaamste materiaal.
Al eeuwenlang wordt het gemanipuleerd door architecten. Na het functionele licht dat de industriële revolutie met zich meebracht, is er nu sprake van gevoelslicht. Zo zijn de mooiste ruimtes uit de geschiedenis van de architectuur ontstaan doordat het licht gekwalificeerd is, zijn kwaliteiten gecombineerd zijn (direct, gereflecteerd, warm, duidelijk, sterk, zenitlicht …) en door het eerder op een artistieke manier te benaderen dan op een technische of kwantitatieve manier. Terwijl de kunstmatige verlichting vandaag beheerst wordt in de meest gesofisticeerde opstellingen, wordt het natuurlijke zonlicht vaak vergeten in de architectuur. Het lijkt erop dat “dat toch het enige is wat van architectuur architectuur maakt” – Louis Kahn. We zullen een selectie van gebouwen aantonen waarbij het licht op de voorgrond staat op een gevoelige en poëtische manier.
(Photo : T. Nemeskeri / Archi : L. Kahn)