Geef vertrouwen aan uw consument dankzij labels

voted product of the year

In de huidige competitieve markt is het cruciaal voor marketeers om op te vallen en het vertrouwen van consumenten te winnen. Een effectieve manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van productlabels en kwaliteitslabels zoals 'Best in Test', 'Eco-friendly', 'Fair Trade', en vele anderen. Deze labels spelen een belangrijke rol in de perceptie van een product en kunnen aanzienlijke invloed hebben op koopbeslissingen.

Wat zijn product- en kwaliteitslabels?

Product- en kwaliteitslabels zijn markeringen die aan producten worden toegekend om bepaalde eigenschappen, prestaties of kwaliteiten te benadrukken. Ze kunnen onafhankelijk worden toegekend door keuringsinstanties of door de fabrikant zelf worden toegevoegd na het voldoen aan specifieke criteria. Voorbeelden hiervan zijn:

  • 'Beste van de test': Een label dat aangeeft dat het product hoog scoorde in onafhankelijke tests
  • 'Eco-friendly': Geeft aan dat het product milieuvriendelijk is
  • 'Fair trade': Verzekert dat het product voldoet aan eerlijke handelspraktijken
  • 'Organic': Betekent dat het product aan biologische standaarden voldoet

Vergroot het vertrouwen

Bij consumenten en producenten zijn heel wat verschillende labels bekend die aanduiden dat het product als beste uit de test kwam. Het toekennen van deze labels brengt echter zowel voor de consument als voor de producent heel wat voordelen met zich mee.

Vertrouwen aan consumenten

Sommige labels worden toegekend na stemming van consumenten. Toch worden labels nog vaak genoeg toegekend door een onafhankelijke organisatie of instantie die de kwaliteit van het product heeft beoordeeld. Dit geeft de consument het vertrouwen dat het product voldoet aan bepaalde normen en kwaliteitseisen.

toekennen van labels aan producten
'Eco friendly', 'Beste van de test', 'Fairtrade' en 'Organic' zijn enkele labels die producten toegewezen kunnen krijgen

Daarnaast zorgt een (kwaliteits)label voor transparantie over de eigenschappen en kenmerken van een product. De consument kan hierdoor beter inschatten wat hij kan verwachten van het product en hoe het zich onderscheidt van andere producten. Door het toekennen van labels aan producten wordt het voor de consument ook makkelijker om producten met elkaar te vergelijken. Ze kunnen hierdoor makkelijker een geïnformeerde keuze maken.

In een markt overspoeld met keuzes, helpen deze labels consumenten om snel en gemakkelijk beslissingen te nemen. Consumenten hoeven minder tijd te besteden aan het onderzoeken en vergelijken van producten omdat het kwaliteitslabel al aangeeft dat het product aan bepaalde standaarden voldoet. Ze fungeren als snelle gidsen die de aandacht vestigen op de unieke verkoopargumenten van een product.

Producten met kwaliteitslabels worden vaak gezien als van hogere waarde, wat kan leiden tot een bereidheid van consumenten om een hogere prijs te betalen. Een 'Best in Test' label kan bijvoorbeeld de perceptie van superioriteit en betrouwbaarheid vergroten, wat de prijs-kwaliteitverhouding in de ogen van de consument verbetert.

verschillende soorten labels producten

Labels zoals 'Gekozen product van het jaar' zorgen voor vertrouwen bij de consument

Labels als concurrentievoordeel

Het makkelijker kunnen vergelijken van producten door consumenten, leidt onrechtstreeks tot een concurrentievoordeel voor producenten. Het hebben van een label onderscheidt een producent immers van concurrenten en levert zo een concurrentievoordeel op. Consumenten zijn vaak bereid om meer te betalen voor producten met een (kwaliteits)label omdat ze erop vertrouwen dat het product van goede kwaliteit is. 

Voor bepaalde producten kan het hebben van een label aantonen dat het product voldoet aan wettelijke vereisten en regelgeving. Dit helpt bij het voldoen aan bepaalde normen en vermindert juridische risico's. Het toekennen van een label helpt de weg te openen naar nieuwe markten. Op deze manier wordt een nieuw publiek aangetrokken, wat leidt tot een verhoogde verkoop voor producenten.

De rol van marketeers

Marketeers binnen elk bedrijf kunnen product- en kwaliteitslabels strategisch inzetten door het label prominent weer te geven op de verpakking. Op die manier wordt de aandacht van de consument meer getrokken. Het kwaliteitslabel kan ook ingezet worden bij zowel online als offline communicatie. Op sociale media kunnen berichten gedeeld worden waarin de betekenis en de voordelen van het kwaliteitslabel worden uitgelegd en benadrukt.

Na het verkrijgen van een label is het interessant om de samenwerking met retailers aan te gaan om zo uw producten op prominente locaties in de winkel te plaatsen. 

Meer weten over

MARKETING & COMMUNICATIE
Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Rendevenement 

Rendevenement maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.