VIJF VRAGEN VOOR TOM BELLENS
"Bewaar content van digitale events op een platform"
Een half jaar geleden spraken we met Tom Bellens van Push To Talk over de aanpak van digitale events. Toen was online communicatie al een must en stonden er heel wat dergelijke events op het programma. Voor onze rubriek 'Vijf vragen voor' polsten wij bij Tom hoe deze zijn verlopen en welke evoluties er merkbaar zijn. Uiteraard blikken we ook vooruit op de toekomst.
De vorige maanden was jouw opdrachtenboekje gevuld met digitale events. Zijn digitale events in 2021 nog steeds de manier om events te behouden als onderdeel van de communicatiemix?
“Absoluut! Dit is een blijver. Vaak coachen we met Push To Talk complexe content en begeleiden we een change management-parcours of strategische herprofilering. Onze werkwijze berust op een solide projectaanpak (procesmanagement) waarbij we in nauwe samenwerking met de bedrijfstop een langetermijnstrategie concretiseren in de vorm van een event. Voorlopig is een digitale versie de aangewezen manier."
"Nu kan er trouwens ook gezegd worden: het gaat minder goed in onze organisatie, niet alles loopt feilloos en toch willen we deze boodschap overbrengen door middel een (digitaal) event: we willen elkaar in de ogen kijken, authentiek zijn, direct, mensen aan de praat krijgen …"
"Punt blijft nog steeds dat in de digitale of real live wereld het draait rond een goed verhaal. En dat is het vertekpunt van wat wij doen: deze verhalen naar boven brengen, capteren in beeld en geluid en zo komen tot een inhoudelijk sterk event.”
Zijn de vragen/verwachtingen van de opdrachtgevers veranderd in vergelijking met een half jaar geleden?
“We voelen een evolutie van live experiences (het moest 'wow' zijn) over live communicatie naar live conversatie (effectief de dialoog aangaan, peilen naar reacties) en dit laatste is zoveel gemakkelijker geworden dankzij de digitale tools. Dat heeft een enorme meerwaarde die zelfs bij een live evenement niet kan georganiseerd worden. Neem als voorbeeld onze VDAB case waarbij meer bij de 5.000 medewerkers gevraagd wordt rond naar hun reactie."
"Wij stellen ook steeds voor om de content nadien op een platform te behouden, te archiveren zodat het nadien niet weggegooid is. Zo leeft het event veel langer dan vroeger en is de ROI ook veel groter. Events gaan nu bijna altijd overdag door i.p.v. van ‘s avonds. Er zijn quasi geen laatavondevents meer.”
Is er nog evenveel budget beschikbaar voor events als in de periode voor covid-19?
“Het is een groeiverhaal, de budgetten komen nu niet enkel meer van de eventmanager maar ook van de CEO, preventie en veiligheid, HR … Omdat in zo’n event ook al deze divisies of businessunits een stem krijgen."
"Live communicatie is ook meer dan enkel het (digitaal) event. Ook de voorcommunicatie en nazorg zijn momenten om het gesprek gaande te houden. In die zin merken we dat het langer leeft en dat dus ook daar budgetten naartoe gaan. Denk maar aan posts op social media, interviews ter plaatste met nieuwe bevindingen die uit het event gekomen zijn, een krachtige uitnodiging, een digitaal platform waar alle content nog weken later te bekijken is enz.”
Er wordt meer en meer gesproken over 'online-evenementenvermoeidheid'. Hoe pakken jullie dat aan?
“Correctie: er is vooral vermoeidheid bij de weinig inspirerende, niet goed voorbereide meetings. Ik mis vaak de agenda, het doel van de vergadering. Teams, Zoom en dergelijke blijven uiteindelijk maar kanalen, technische hulpmiddelen. Een goede vergadering of event staat of valt met de voorbereiding, het overbrengen van de boodschap, de inspirerende leider of spreker, de interactie en de betrokkenheid."
"Je kan enerzijds werken op de inhoud maar ook de vorm zal er voor zorgen dat er genoeg afwisseling is en dat deze mogelijke vermoeidheid niet zal optreden. Denk dan maar een combinatie van sofagesprekken, diepte-interviews, debatten, podcasts, live optredens en intermezzo’s …”
Hoe digitaal zullen events blijven als er weer meer fysieke events mogelijk zijn?
“Het is een en-enverhaal. Complexe zaken zullen mogelijk makkelijker via de digitale weg uitgelegd worden net als opleidingen etc. Fun en plezier zal voornamelijk in de reallifewereld georganiseerd worden en zo kan een interessante samenwerking ontstaan. Ik zelf denk dan bijvoorbeeld aan een digitaal inhoudelijk event op vrijdag tijdens de kantooruren en de volgende dag wordt er dan voor dezelfde doelgroep het funevent georganiseerd."
"Om het digitale verhaal tot een goed einde te brengen zijn er wel nieuwe vaardigheden nodig die veelal gekender zijn bij productiehuizen, tv-zenders, redacties van mediabedrijven etc. Denken we maar aan de rol van regisseur, journalist, interviewer, presentator/-trice., researcher etc. Bureaus die die mensen effectief in huis hebben en zich ten dienste kunnen stellen van het verhaal, zullen écht de meerwaarde kunnen bieden en de meerwaarde van een agentschap kunnen tonen, daarin zal het verschil gemaakt worden.”