Dakbedekkingen

Havenschool VTI Zeebrugge opent 'Competentiecentrum Dakwerken' 

75.000 euro aan sponsoring zorgt voor hoogtechnologische leeromgeving

Havenschool VTI Zeebrugge komt met het 'Competentiecentrum Dakwerken' tegemoet aan de stijgende vraag naar technisch geschoolde dakwerkers. Met het nieuwe competentiecentrum hoopt de school leerlingen aan te trekken die zich willen bekwamen in de stiel.

"Als enige school in de ruime regio biedt Havenschool VTI Zeebrugge een specialisatiejaar in dakwerken aan. Er studeren elk jaar niet meer dan een tiental gespecialiseerde dakwerkers af,  terwijl de vraag in deze sector veel groter is dan het aanbod", vertelt directrice Joke Knockaert.

Competentiecentrum Dakwerken
Nieuwe centrum biedt een moderne en inspirerende leeromgeving waar toekomstige dakwerkers de vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn in de huidige arbeidsmarkt

75.000 euro aan sponsoring

Een state-of-the-art competentiecentrum bouwen en uitrusten, is onmogelijk zonder de goodwill van een aantal externe partijen. "Zo'n twintig bedrijven investeerden samen meer dan 75.000 euro. Dankzij de materialen die ze ons geschonken hebben, konden we een moderne en inspirerende leeromgeving uitbouwen."

"Leerlingen die kiezen voor het specialisatiejaar krijgen de kans om met de nieuwste materialen en technieken te werken. Dit maakt de kloof tussen onderwijs en het 'echte' beroepsleven een stuk kleiner. Onze partners hebben er met andere woorden aan bijgedragen dat de opleiding nog relevanter en futureproof is." 

Inzetten op duaal leren

Vanaf 2025 zet VTI Zeebrugge volledig in op duaal leren. Knockaert: "Dat leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen terwijl ze hun opleiding volgen, is essentieel in het versterken van de band met de bedrijven. Leerlingen profiteren mee, want zij kunnen zo genieten van een maandelijkse vergoeding van ruim 700 euro."

Opleiding dakwerkers
Het nieuwe competentiecentrum is tot stand gekomen dankzij de gulle bijdragen van een twintigtal bedrijven

Lasatelier moet plaats maken voor competentiecentrum

Het voormalige lasatelier werd door vakleerkracht Chris Cocquyt samen met zijn leerlingen volledig ontmanteld en omgebouwd tot een indrukwekkend competentiecentrum voor dakwerken. Het nieuwe centrum biedt een moderne en inspirerende leeromgeving waar toekomstige dakwerkers de vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn om zonder achterstand aan hun loopbaan te beginnen.

Meer weten over de visie van Joke Knockaert op het onderwijs? Bekijk het interview.

 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Welke uitdagingen en kansen wachten de eventsector in 2026?

De coronacrisis legde de kwetsbaarheid van de Belgische eventsector pijnlijk bloot. Tegelijkertijd fungeerde de pandemie, met de oprichting van koepelorganisatie Event Confederation, als een katalysator voor ...

Alles wat u moet weten als u vrijwilligers inzet

Nu de zomer voor de deur staat, worden door heel wat organisaties vrijwilligers ingezet. Toch mogen alleen organisaties zonder winstoogmerk vrijwilligers inzetten. Ontdek de do's and don'ts!

West Vlaanderen: mogelijkheden voor events

Kinderen leren ons beter communiceren

Kinderen leren ons beter communiceren Naar aanleiding van zijn tiende verjaardag lanceerde 27Names, het Europese netwerk van live communicationbureaus de campagne ‘Rules of Play’. Daarin wordt gepleit voor een betere communicatie tussen de verschillende Europese landen. De kern van de campagne is een korte film waarin 27 afgevaardigden bijeenkomen in Schengen, het kruispunt van Europa. De plotwending? Alle afgevaardigden zijn kinderen. Zij kijken met geheel eigen ogen naar de wereld. Bovendien weten ze volwassenen vaak te verrassen met hun spitse opmerkingen en vragen. “Als volwassenen weten we wel dat speelsheid en verwondering ons veel te bieden hebben, maar jammer genoeg doen we er in het dagelijkse leven vaak veel te weinig mee”, zegt Wouter Boits, CEO van The Oval Office en voorzitter van 27Names. “Met de campagne roepen we volwassenen en in het bijzonder bedrijfsleiders en beleidsmakers op om af en toe wat meer de onbevangen levenshouding van een kind over te nemen, ...

Print Magazine

Recente Editie
09 december 2024

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine