Daling op tweedehandsmarkt vergeleken met 2020, maar stijging tegenover 2019
In augustus noteerden we slechts 27.734 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een enorme terugval vergeleken met 2020 (35.829 stuks) en zeker met 2019 (47.705 stuks). De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in augustus vrijwel dubbel zo groot als die van personenwagens: er werden 57.914 occasies ingeschreven. Dat is -7,1% minder dan in 2020 (62.319 stuks), maar een groei van +10,1% vergeleken met 2019.
Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we een terugval: 5.129 nieuwe (-16,6%) en 7.781 tweedehands (-10,2%). Bij de zwaardere jongens zagen we het omgekeerde beeld: zowel de nieuwe vrachtwagens van -12T (+10,3%) als van +12T (+15,6%) zaten in de lift, terwijl we een terugval noteerden op de tweedehandsmarkt: -20% voor de -12T en -3,5% voor de +12T. Net de omgekeerde wereld bij de zware trekkers waar de nieuwmarkt een kleine terugval kende (-2,4%) en de tweedehands een enorme groei van +43,8 % liet optekenen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie samen: “De crisis omwille van het tekort aan chips treft nagenoeg de volledige nieuwmarkt. Zowel personenwagens (-22,6%), als lichte vracht (-16,6%) en motoren (-15,8%) kenden in augustus een terugval."
"We merken evenwel ook dat de klanten zich gemakkelijker naar de tweedehandsmarkt richten", gaat Rylant verder. "Er zijn langere wachttijden voor nieuwe wagens, maar ook de kostprijs speelt een rol. Nieuwe wagens zijn relatief duur en de consument heeft zijn twijfels in verband met de toekomst. Welke motorisatie moet hij kiezen en hoe zal hij hierop belast worden? Wanneer hij vandaag kiest voor een occasie en hij na 2025 deze wagen moet doorverkopen dan beperkt hij z’n verlies. Tenslotte zijn vele consumenten ook nog terughoudend naar elektrische en hybridewagens. Het effect van het chiptekort laat zich stilaan ook voelen op de tweedehandsmarkt. Aangezien er minder nieuwe voertuigen geleverd worden, komen er automatisch ook minder tweedehandsvoertuigen op de markt waardoor het aanbod kleiner wordt, waardoor er spanningen ontstaan tussen aanbod en vraag en sommige populaire voertuigen in prijs beginnen te stijgen. Bij de motorfietsen moeten we de uitgeregende zomer mee als oorzaak van de minderverkoop zien, maar ook hier krijgen we stilaan te kampen met een potentiële krapte op de tweedehandsmarkt.”
Ten slotte de motoren. Ook bij de tweewielers was augustus geen succesmaand. Zowel de nieuwe (-15,8%), als de tweedehands (-26,5%) boerden flink achteruit.
