Lijmen voor herstellingen aan elektrische wagens
Naarmate er meer en oudere hybride en elektrische voertuigen rondrijden, belanden die ook steeds vaker in garages en carrosserieën. Hiermee komen er dus nieuwe opportuniteiten voor de aftermarket, om de batterijen en aandrijvingen van deze wagens op een veilige en duurzame manier te herstellen. Henkel speelt hier als voorloper op in, met een nieuw portfolio van lijmen dat specifiek ontwikkeld is voor 'EV-repair'.
Uitdagingen
Het batterijsysteem is goed voor 20 à 40% van de kostprijs en 30 à 50% van de CO2-uitstoot van een elektrische wagen. Logisch dus dat men streeft naar een optimale werking en een lange levensduur van deze kritische component. De 4R-strategie (Repair, Refurbish, Repurpose, Recycle) geniet daarbij de voorkeur op vervangen, om economische en ecologische redenen. Dit past namelijk binnen de circulaire economie.
Bovenop het bestaande gamma aan lijmen voor schadeherstel, ruitverlijming en de traditionele mechanische reparaties, lanceert Henkel daarom een nieuw luik voor 'EV-repair'. "Net zoals deze risicovolle en complexe werkzaamheden extra certificeringen vereisen van wie dit soort herstellingen wil uitvoeren, bracht dit nieuwe marktsegment ook voor onze ontwikkelaars wel wat bijkomende uitdagingen met zich mee", zegt Ron Rouschen, application engineer bij Henkel.
"Zoals voor al onze oplossingen voor de aftermarket, wilden we namelijk dat ook deze producten wereldwijd vlot verkrijgbaar kunnen zijn, met een lange houdbaarheid en zonder gezondheids- of veiligheidsgevaren bij het gebruik ervan. En dan zijn er natuurlijk nog de productspecifieke technische vereisten", verduidelijkt hij.
Batterijen
Bij de module-to-pack-batterijen, die onder andere gebruikt worden door Tesla, Volkswagen en Mercedes, worden de batterijmodules door de OEM's met een Thermal Gap Filler op een dunne koelplaat bevestigd. Moeten er modules uit het batterijpakket worden verwijderd voor herstelling of vervanging, dan moet ook deze lijm worden vervangen. Daarbij is niet alleen een goede hechting en spreiding nodig, maar ook een afdoende warmteafvoer, voor een efficiënte werking van het batterijsysteem.
De Loctite® TFX 3010 van Henkel heeft daarom een thermische geleidbaarheid van meer dan 3,0 W/mK, dankzij de keramische vullers in de tweecomponentenlijm. Verder is deze Thermal Gap Filler siliconenvrij, heeft deze een houdbaarheid van twaalf maanden en is deze dankzij een pneumatische dispenser snel en eenvoudig aan te brengen op de koelplaat.
Ook voor het opnieuw afdichten van dit batterijpakket heeft Henkel voortaan verscheidene oplossingen in huis, met Loctite® PU EV 9780, Loctite® PU EV 9790, Loctite® RB EV 9740, Loctite® RB EV 9745 en Loctite® SI EV 9910. Die zijn op basis van polyurethaan, butylrubber of silicone, en bieden elk hun specifieke voordelen op het vlak van gebruiksgemak, snelheid of weerstand aan omgevingsfactoren.
Aandrijving
Voor herstellingen aan de elektrische aandrijving schuift Henkel dan weer hun bestaande producten uit het brede Loctite®-portfolio naar voren, waaronder Loctite® 2400, Loctite® 2700, Loctite® 290, Loctite® 243 en Loctite® 222; opnieuw elk met hun specifieke voordelen. Deze kunnen worden ingezet voor afdichtingen, schroefdraadboringen of cilindrische bevestigingen.
ESPLANADE 1 PO box 101
1020 LAKEN
+3224212611
technologies.benelux@henkel.com
www.henkel-adhesives.com

