naar top
Menu
Logo Print

“LIVE EN DIGITAAL GAAN HAND IN HAND"

Olivier Trop van The Oval Office over de nieuwe toegevoegde waarde van live communicatie

Op de homepage van The Oval Office lezen we: “Mensen en merken samenbrengen, dat is onze missie. Wij helpen mensen de toegevoegde waarde van merken te begrijpen en we helpen merken de behoeften en wensen van de mensen te begrijpen." Wij hadden een gesprek met strategic director Olivier Trop voor een extra woordje uitleg bij deze theorie.

HOLLE SLOGANS VERKOPEN NIET MEER

The Oval Office is één van die bureaus in ons land die snel begrepen hebben dat de organisatie van evenementen drastisch herbekeken moest worden om de consument of stakeholder van vandaag te kunnen begeesteren. Anno 2016 is de consument bijzonder mondig geworden. Met één of twee muisklikken ligt er voor hem een schat aan informatie voor het grijpen. Info die hij gebruikt om producten en/of diensten te evalueren en te vergelijken. Info ook die hij gebruikt om de voor hem meest voordelige aankoop te doen. Niemand raakt vandaag overtuigd door alleenstaande, ophemelende salespraatjes. Klanten en stakeholders willen de voordelen van een product of dienst 'ervaren'. Bedrijven moeten deze stap durven te zetten, want sowieso is het 'Wij zijn de beste en goedkoopste'-scenario hopeloos verouderd. De eindklant doorprikt die slogans, want hij heeft een enorme hoeveelheid online informatie tot zijn beschikking waarmee hij zelf uw stoutmoedige stelling kan verifiëren. Vandaag wil hij uw boodschap 'ervaren'. Deze (r)evolutie hield ook in dat eventbureaus mee moeten evolueren, en dat heeft The Oval Office goed begrepen.

AMBASSADEURS

“Live communicatie of een live merkbeleving creëren zorgt ervoor dat de consument, de klant of het personeelslid uw merk/bedrijf niet alleen ziet als een meerwaarde, maar daar ook heel gehecht aan raakt en trouw aan blijft, en daarom ook zelf zijn ervaring met uw product of dienst zal willen delen met anderen: mondeling of via sociale media. Live communicatie zorgt er op termijn voor dat uw klanten en medewerkers de sterkste ambassadeurs van uw merk worden. Live communicatie kan niet zonder de integratie van digitale tools. Voor veel geïntegreerde 360°-campagnes is dat digitale aspect de lijm die evenementen, merkactivaties en andere vormen van communicatie samenhoudt. Via doordachte contentmarketingstrategieën stellen we bedrijven in staat om een publiek rond hun merk te verzamelen, discussies te stimuleren en zo een groep geëngageerde fans te vormen." Uiteraard is dan ook elke opdracht een uniek gegeven. Geen twee live events zijn dezelfde. Om deze brand experience op maat van de klant te creëren, rekent The Oval Office op zijn inhouse team van strategen, creatieve duizendpoten, digitale experten, grafische vormgevers, event producers, brand activators en content marketeers.

CUSTOMER EXPERIENCE

Opdat merken succesvol in contact treden met hun klanten, moeten ze natuurlijk in eerste instantie weten wie die klanten zijn, wat ze willen en hoe ze in contact willen komen met dat merk. “Eenmaal al die gegevens verzameld zijn, kan je de juiste, gepersonaliseerde 'customer experience' creëren. Binnen het live gebeuren is er dan altijd een precommunicatie waarbij de mensen warm gemaakt worden (via uitnodigingen, website, mailings). Tijdens het event moet je je beloftes uit de precommunicatie waarmaken. Ook postcommunicatie is heel belangrijk geworden, het digitale heeft dat allemaal versneld. Je verzamelt vooraf en tijdens het event veel data. Nadien maak je daar gebruik van en moet je elke aanwezige op je event apart benaderen. Een automerk bijvoorbeeld moet een jong gezin met twee kinderen anders benaderen dan een alleenstaande, sportieve chauffeur van 24 jaar. Beide hebben andere verwachtingen en verlangens met betrekking tot het eventueel aanschaffen van een nieuwe wagen. Wij helpen mensen om de toegevoegde waarde van een merk te begrijpen, maar langs de andere kant helpen wij ook merken om de verzuchtingen van de (potentiële) klanten juist in te schatten, om hun boodschap te personaliseren."

SOCIALE MEDIA

“Het digitale aspect gaat natuurlijk veel verder dan alleen de inschakeling van Facebook of Twitter. Jonge mensen kopen een nieuwe telefoon, starten een eigen YouTubekanaal en zetten daar een eigen recensie op. Hetzelfde gebeurt met de lancering van een nieuwe game. Voor je het goed en wel beseft, staat YouTube vol met recensies van deze jonge doelgroepen. Daar moeten bedrijven gebruik van maken en op inspelen. Telkens als wij een concept uitwerken, denken we op voorhand na over hoe we die boodschap 'likeable' en 'shareable' kunnen maken."

INTERNE COMMUNICATIE

Waar bedrijven vandaag nog te weinig aandacht aan schenken, is interne communicatie. “Ook eigen werknemers zijn goede merkambassadeurs, maar veel bedrijven missen de opportuniteiten die hier voor het grijpen liggen. Nochtans vormt het eigen personeel de ziel van je bedrijf. Ook voor hen moet je gepersonaliseerde ervaringen ontwikkelen. Interne campagnes moeten participatie aanmoedigen, het delen van kennis faciliteren, personeelsleden aanmoedigen om in contact te treden met klanten, successen samen te vieren of de integratie van nieuwe collega's (na een fusie of overname bijvoorbeeld) te vergemakkelijken. Bij veranderingen moeten alle medewerkers zich optimaal geïnformeerd en betrokken voelen. Hierbij is het ook belangrijk om een eerlijke stand van zaken te geven en zelfs ruimte te laten voor interactie. Door open en eerlijk te communiceren, bereik je ook een maximaal engagement en betrokkenheid van je medewerkers." Laat dus niets aan het toeval over, niet extern, noch intern.

THE OVAL OFFICE

The Oval Office is gegroeid uit een eventbureau, maar door de jaren heen is het communicatieluik alleen maar belangrijker geworden. Die evolutie werd ook gestimuleerd door de klanten, die het bureau vroegen om ook de pre- en postcommunicatie te verzorgen. Vandaag is The Oval Office een full-service live communicatiebureau geworden en telt het drie teams: in Brussel, Antwerpen en Gent.

The Oval Office
Herrystraat 15, 2100 Antwerpen
Tel.: 03/204.10.90

Tour & Taxis
Havenlaan 86c,1000 Brussel
Tel.: 02/513.84.42

Ferdinand Lousbergskaai 105
9000 Gent
Tel.: 09/225.21.10

info@theovaloffice.be
www.theovaloffice.be