naar top
Menu
Logo Print

LIVE KUN JE BETER ELKAARS NODEN EN VERWACHTINGEN INSCHATTEN

Als het de bedoeling is om nieuwe klanten te lokken, leads te genereren of je naamsbekendheid te vergroten; dan is een klassieke incentive waarbij je prospects of klanten uitnodigt op een groots evenement of spektakel een goede optie. Het samen beleven van unieke momenten op een informele manier, draagt volgens Patrick Orlans bij tot het smeden van banden voor de toekomst.

TROEVEN

Welke aspecten zijn belangrijk voor een geslaagde incentive?

“Eventor werd in 2005 opgericht met als slogan 'Events van A tot Z', van Amusement tot het Zakelijke. Beide blijven belangrijk voor een geslaagd evenement", vertelt Patrick. “Ondanks het snoeien in de uitgavenposten voor amusement na de crisisjaren 2008-2009, blijft dit primordiaal om succes te boeken. Zonder dit bestaat er geen geslaagd evenement. De bedrijfswereld is daar de laatste paar jaar weer van overtuigd.Ik vertel mijn zoon steeds dat mijn 'rijkste' erfenis aan hem mijn contactenlijst zal zijn. Een uitgebreid netwerk is niet alleen een vereiste om in deze sector te kunnen slagen, maar ook om jaar in jaar uit mee te draaien. Er zijn vele andere bureaus die dergelijke incentives organiseren, en soms zelfs tegen goedkopere prijzen, maar dat wil niet altijd zeggen dat de eindklant voor hen kiest. Met de juiste contacten en een uitgebreid netwerk, kom je in ons land al een heel eind. Het belang inzien van een dergelijk netwerk is belangrijk voor iedere sector."

Patrick Orlans (eventor en KV Oostende) over de troeven van incentives

Waarop ligt de grootste focus?

“Wij bieden onze klanten de gelegenheid om hun klanten, prospects of personeelsledente ontmoeten in de ontspannen en informele sfeer van een topsportevenement of spektakel. Denk daarbij aan Parijs-Roubaix, het Gents Boksgala, Oostende Koerse, of een concert, om maar enkele voorbeelden te geven. Uiteraard is er ook de link met KV Oostende. Onze klanten willen hun genodigden meenemen naar verschillende soorten events.Wij creëren daarvoor het podium, nemen de organisatie en omkadering op ons, zodat zij zich op de belangrijkste reden kunnen focussen waarom ze voor dit type van event hebben gekozen: netwerken! We organiseren ook éénmaal per jaar een speeddating, waarbij we een driehonderdtal mensen samenbrengen die tussen de verschillende gerechten door met ten minste vijf potentiële zakenpartners in contact moeten treden. Zowel hier als bij bovenvermelde events, brengen we onze klanten ook steeds zoveel mogelijk in contact met verschillende decisionmakers."

Is dat 'informele' contact de grootste troef van dergelijke incentives?

“Zeker en vast. Deze incentives zijn meer dan een gezellig uitje voor de genodigden, en meer dan een verplicht nummertje voor onze klanten om hun klanten te bedanken. Beiden ontmoeten elkaar in een ontspannen sfeer, en zoals u wel weet zijn dergelijke omstandigheden bevorderend voor een eventueel langdurige professionele relatie. Er wordt op dergelijke gelegenheden ook zeer persoonlijk contact gelegd, face-to-face, en dus kunnen beide partijen veel beter inschatten wat elkaars noden en verwachtingen zijn.Live kun je beter inschatten met wie je te maken hebt dan telefonisch, laat staan via mail. Corporate decisionmakers komen zelden in contact met hun klanten. Op dergelijke incentives komen ze veel te weten over wat er het voorbije jaar goed of fout is gelopen in de relatie met hun belangrijkste stakeholders. Uiteraard is er ook tijd voor ontspanning, maar voor onze klanten primeert toch het netwerkmoment. Netwerken is voor ons een bijzonder actief werkwoord. Wij als bureau hebben de plicht dat moment zo goed mogelijk te 'faciliteren'. Wij bieden steeds verschillende formules aan in diverse prijscategorieën. Onze klanten zijn zowel kmo's als multinationals."

Welke andere meerwaarde dan netwerken bieden dergelijke incentives?

“Bedrijven kunnen op een topsportevenement uiteraard ook intekenen als adverteerder. Ook hiervoor bestaan verschillende formules. Zo kunnen ze naast hun netwerkopdracht ook aan visibiliteit doen."

UNIEK MOMENT

Wat verwacht de klant van u als organisator, als facilitator van dergelijke incentives?

“Onze klanten willen eerst en vooral dat wij ervoor zorgen dat hun klanten tevreden naar huis gaan. Daarnaast speelt uiteraard de prijs-kwaliteitsverhouding van het aanbod een rol. Ook lekker eten en drinken is van belang. Dat hoort er nu eenmaal bij. En we moeten een uniek moment creëren. Tijdens het Gents Boksgala bijvoorbeeld, zit je vlak bij de ring. Parijs-Roubaix is dan weer anders. Tijdens dit wielerevenement brengen we onze klanten samen in een feesttent aan de aankomst. Wie hierop intekent, beseft het best op voorhand dat je daardoor niet de volledige koers zult kunnen volgen.

TOEKOMST

Wat is er in deze niche zoal veranderd het voorbije decennium?

“Niet zo heel veel. Terwijl sociale media en diverse nieuwe technologieën vandaag meer impact hebben op de invulling van gewone corporate events, conferenties, congressen, beursdeelnames enzomeer, valt op dat computers en animaties het 'live'-moment bij deze incentives niet kunnen vervangen. Je hebt nu wel mooie ledwalls enzo, maar het idee en de organisatie zijn hetzelfde als tien jaar geleden. Belangrijk is om te focussen op echtheid, menselijk contact en authenticiteit. Sinds 2008-2009 komen marketeers trouwens terug op hun stappen en schrijven ze opnieuw meer en meer in op formules. Daaraan merk je dat ook zij het belang van dat live contactmoment heel belangrijk vinden."