naar top
Menu
Logo Print

 FAMILY DAYS: UW PERSONEEL IS DE KLANT

Gelukkige kinderen = gelukkige ouders

Jaarlijks wordt er in veel bedrijven een personeelsfeest georganiseerd. Steeds vaker worden ook partners en kinderen hierbij betrokken. Family days zijn dan ook een dankbaar gegeven bij het personeel en zullen ongetwijfeld zorgen voor een positieve vibe. Gezien de verschillende doelgroepen is het organiseren van een familiedag niet zo eenvoudig en moet er rekening gehouden worden met heel wat factoren. In dit artikel sommen we voor u enkele niet te versmaden tips op.

 

 VOOR ELK WAT WILS

Een family day is een verademing voor gezinnen met kinderen. Een dag waarop hun peuters, kleuters en pubers zich in een veilige omgeving kunnen uitleven. Een dag waarop men zich samen met man- of vrouwlief kan ontspannen. Kortom, een dag waarop iedereen het hoofd helemaal leegmaakt. Maar ook eenoudergezinnen, vrijgevochten vrijgezellen en kinderloze koppels verdienen een memorabele dag. Zorg er met andere woorden voor dat er voor elk wat wils is. Voor waaghalzen en stille genieters, voor sportievelingen en regelrechte luieriken, voor realisten en dromers. Iedereen moet zich op een familiedag gewild voelen. (foto: Cum Laude Events)

WEES CREATIEF

Een familiedag is die ene dag per jaar waarop het personeel de klant is. Een geslaagde family day draagt bij tot de bedrijfscultuur. Kies daarom niet steeds voor de makkelijkste weg, maar wees creatief. Tover het bedrijf en eventuele bedrijfsterreinen bijvoorbeeld om tot een heus amusementspark. Denk aan casino's voor de ouderen, speurtochten voor de kinderen en gezamenlijke activiteiten zoals pottenbakken of leuke rollenspellen.

COMMUNICATIE

Het event an sich is uiteraard cruciaal, maar de boodschap of het thema op een positieve, transparante en diverse manier verspreiden is minstens zo belangrijk. De gouden regel is om het event zo vroeg mogelijk aan te kondigen en dit met de mogelijkheid om te registreren. Zo kunt u ook een inschatting van het aantal aanwezigen maken. Communiceer ook zo divers mogelijk. Denk maar aan de lichtkrant, loonbrieven, intranet, bedrijfskrant, ad valvas, nieuwsbrief enz. Denk er ook aan om de uitnodiging bijvoorbeeld naar huis te sturen, zo voelt de partner zich ook betrokken. Blijf de boodschap wekelijks herhalen en wees zo transparant mogelijk wat betreft de locatie, de datum en het uur. Moedig diensten aan om zich samen in te schrijven en laat 'diensthoofden' een voortrekkersrol spelen.

LOCATIEKEUZE

Kies steeds voor een kindvriendelijke locatie en hou rekening met de leeftijd van de kinderen. De locatie moet voorzien zijn van kinderstoelen, verzorgingskussens enz. 'All weather'-locaties bieden uiteraard een voordeel. Een locatie dicht bij het bedrijf zal ook altijd in goede aarde vallen, zodat de verplaatsingen minimaal zijn. Zorg voor genoeg parkeerruimte en voorzie eventueel shuttles. Vergeet ook de signalisatie niet.

TIMING

Uiteraard vindt een familiedag veelal plaats in het weekend. Zorg er ook voor dat u iedereen voldoende op voorhand inlicht, zodat iedereen voldoende ruimte heeft om het event op te nemen in de agenda. De timing is sterk afhankelijk van wat u wilt organiseren. Aangewezen bij een family day is om niet te laat te beginnen, aangezien ouders graag op tijd naar huis gaan met de kinderen.

 

M.a.w., een bedrijfsfamiliedag is een weekendevent dat zowel op zaterdag als zondag kan worden georganiseerd. Doordat kinderen ook welkom zijn, ligt het hoofdaccent op de dagactiviteiten. De keuze van zaterdag of zondag hangt af van hoe het verloop van de familiedag is. Op zaterdag is er de mogelijkheid om een avondfeest te organiseren dat aansluit op de dagactiviteiten, op zondag zal dit eerder beperkt zijn tot 20 uur, zodat iedereen 's anderendaags weer monter kan gaan werken. Zaterdag is dan weer een dag waarop medewerkers vaak plannen hebben. Op zaterdag zijn winkels en andere bedrijven nog open, wat maakt dat zaterdag een interessante dag is om het huishouden in orde te brengen. De kans dat er minder medewerkers op zaterdag naar het evenement komen, is dan ook realistisch. Sommige bedrijven kiezen ervoor om op zaterdag het evenement in twee delen te splitsen. Met name een dagactiviteit met aanvullend een avondfeest. Medewerkers kiezen dan zelf aan welk deel ze willen meedoen. Mei en september zijn dankbare maanden om een familiedag te organiseren, en dit omdat het dan meestal goed weer is en ze buiten vakantie- en examenperiodes vallen.

DOELGROEPEN

Het grote verschil tussen een teambuilding en een family day is dat er verschillende doelgroepen op één evenement gecombineerd worden. Een 'vrij' concept werkt vrij goed om iedereen een fijne dag te laten beleven. Een vrij concept is een event waarbij men vertrekt vanuit een centraal punt waar er aangepaste horeca aanwezig is. De horecavoorziening is voor ieder evenement anders en is aangepast aan de kinderen. Het is wel een aanrader om ervoor te zorgen dat er geregeld iets anders te eten is, zodat iedereen het centrale plein blijft bezoeken. Rond dit centrale punt kunnen er voor iedere doelgroep attracties en animaties voorzien worden. Zo heb je attracties voor kinderen (springkastelen, klimtorens, laser-paintball …) en animaties voor het gezin (fietstochtje, wandeling, huifkarrentocht enz.). Maar ook een pretpark kan hier de uitkomst bieden, gezien het aanbod van de verschillende attracties. Maar ook een familiedag aan zee kan plezant zijn, gezien de verscheidenheid van onze Belgische kust: van gezinswandelingen tot allerlei watersporten voor de durfals.

 ACTIVITEITENAANBOD

Belangrijk is om er op voorhand voor te kiezen of de activiteiten voor volwassenen en kinderen samen of apart georganiseerd worden. Een combinatie kan uiteraard ook. Het is ook aan te raden om tijdens de eetmomenten animatie voor de kinderen te voorzien, zodat de ouderen rustig kunnen eten en bijpraten. Indien er kinderen van onder de drie jaar aanwezig zijn op de family day, is een kinderopvang uiterst handig. Zorg er ook voor dat de begeleiders steeds de taal van de kinderen spreken.

 VOORDELEN FAMILY DAY

  • Personeelsleden leren elkaar op een andere manier kennen, in een privésfeer met partner en kinderen.
  • Het gezin maakt kennis met het bedrijf en collega's.
  • Bij een personeelsfeest zonder partner of kinderen zal de werknemer aanwezig zijn tijdens zijn 'privé'-tijd die hij anders met zijn gezin kon spenderen. Bij een familiedag wordt dit gecombineerd.
  • Na een geslaagd event komt iedereen gemotiveerd terug naar het werk. De positieve vibes van deze geslaagde dag zullen nog lang nazinderen.

LAAT U BEGELEIDEN

Een professioneel eventbureau zal u ongetwijfeld in de juiste keuze begeleiden, ongeacht uw wensen en uw budget. Bovendien neemt het heel wat stress voor u weg tijdens de organisatie, maar ook tijdens het event kan het ervoor zorgen dat alles vlot verloopt.