naar top
Menu
Logo Print

WAT WILLEN UW GASTEN ETEN EN DRINKEN?

Kleine hapjes en minigerechtjes populair

Goede catering kan een event kraken of maken. De kwaliteit van de catering is met andere woorden enorm belangrijk voor het tevredenheidsniveau van uw gasten. Het is uiteraard ook aangewezen om uw gasten culinair te verrassen. Saaiheid
ook op culinair gebied
kan de doodsteek zijn voor een event. Wie mee is met de trends op het gebied van food & drinks, heeft alvast een stapje voor.

FOOD IS EMOTIE

Food & drinks voor events worden sterk beïnvloed door wat zich 'buiten' ofwel in de horeca afspeelt. Zo staat de beleving naast het bord centraal, wordt luxe ingewisseld voor authenticiteit, houdt de consument ervan om deel uit te maken van een 'community' en zijn keuzevrijheid en afwisseling sleutels tot succes. Food is en blijft emotie, en het is vooral die emotie waarnaar uw gasten op zoek zijn. Emotie die in ieder van de onderstaande trends terug te vinden is.

BELEVING

De consument besteedt meer aandacht aan wat rond het bord gebeurt dan aan wat er op het bord ligt. Product, personeel en locatie zorgen voor de beleving. Food & drinks worden dus niet langer gezien als aanvulling op de totaalbeleving, maar als een cruciaal onderdeel van de totaalbeleving. Zakelijk of privé, gasten verwachten een totaalbeleving van de cateraar. Veelal wordt er gewerkt vanuit één centraal thema, waarop het eten, het entertainment en de aankleding, inclusief de personeelskleding, zijn afgestemd.

HIPPE CONCEPTEN

Traditionele cateringmodellen zoals buffetten komen onder druk te staan. Gasten op een event willen een leuk concept. Denk aan het concept WE CANTEEN van de Nederlandse studentes Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen. WE CANTEEN is geboren uit frustratie over het belabberde eten dat Maaike en Charlotte jarenlang voorgeschoteld kregen in hun universiteitskantine. Tijdens hun stages in het buitenland zagen ze hoe de catering van universiteiten daar heel anders georganiseerd werd dan in Nederland. In Singapore bijvoorbeeld, verkopen lokale ondernemers op centrale foodcourts vanuit kleine marktstalletjes hun producten aan de studenten. Het resultaat is een innovatief foodcourtcateringconcept. Het is een soort kleine markt waarop de verschillende ondernemers elk hun eigen kraam bemannen: kleinschalige ondernemers die met passie en vakkennis zorgen voor een lekker, gevarieerd, gezond en duurzaam aanbod.

EERLIJK EN LOKAAL

De herkomst van wat de consument op het bord krijgt, wordt steeds belangrijker. Het verhaal achter een product moet op de voorgrond komen te staan. Zo krijgt een hapje op een event een meerwaarde als men erin slaagt om het herkomstverhaal over te brengen. Gerechten met lokale en seizoengebonden producten zijn een echte hit. De consument heeft opnieuw respect voor ambacht.

 

LIFESTYLE

De consument wil zich aansluiten bij een bepaalde levensstijl en niet bij een product op zich. Een goed voorbeeld hiervan is het concept van Sweetgreen, een saladbarketen uit New York die er perfect in slaagt een gemeenschap rond hun concept te creëren. Zo organiseren zij grote concerten en verkopen ze fitnessabonnementen, allemaal in de lijn van hun overtuiging. Op die manier zorgen ze ervoor dat hun klanten deel uitmaken van een soort 'community'. Door ervoor te zorgen dat de catering inspeelt op de levensstijl die uw bedrijf uitdraagt, bind je uw gasten en zorg je voor een mooi samenhangend geheel.

NORDIC CUISINE

Simpel, puur, vers, gezond, eerlijk, authentiek, groen, ethisch, veilig, lokaal en seizoen, allemaal woorden die slaan op de New Nordic Cuisine. Echtheid van het product staat hier centraal. Nordic Cuisine wordt ook wel getypeerd als het noordelijke antwoord op Slow Food.Volgens New Nordici is het zelfs gezonder, groener en natuurlijker dan de mediterrane leefwijze, omdat lokale noordelijke producten zoals kool, wilde inheemse bessen, vis, haver, rogge en gerst interessante extra voedingswaarden bevatten. Geen foie gras, zongedroogde tomaten, zwarte olijven, roomboter, basilicum of olijfolie, maar lokale (liefst rauwe) vis en schaaldieren, en groenten, zoals koolsoorten, radijs, waterkers, broccoli, koolraap en pompoenen. Een keur aan bessen, appels en peren, kruiden. Vlees met mate, zoals rendier, eend en fazant.

OVERDAAD SCHAADT

Overdadige buffetten met keuze uit wel vijf verschillende dampende maaltijden zijn niet langer populair. Gasten houden van kleine hapjes en leuke minigerechtjes. Geef hen veel keuze, maar zorg ervoor dat de gerechten klein blijven. Denk bijvoorbeeld aan tapas of aan miniversies van klassiekers die in meerdere gangen uitgeserveerd worden.

FOODTRUCKS

Streetfood is momenteel bezig aan een echte emancipatiegolf. Over de hele wereld schieten geïnspireerde concepten als paddenstoelen uit de grond. Streetfood vindt zijn oorsprong in Azië en speelt vooral in op het gevoel van buiten eten en genieten. Foodtrucks, een trend die komt overwaaien uit Amerika, zijn ook steeds vaker te zien op allerlei events. Het aanbod mobiele trucks is enorm gevarieerd. Zo zijn er aluminium trailers beschikbaar die een volledige professionele keuken herbergen, of een volledig mobiel café. Daarnaast zijn er mobiele cateraars die omgebouwde lijnbussen aanbieden met een volledig ingerichte keuken en de nodige zitplaatsen. Oude bestelwagens worden opgeknapt tot heuse mobiele keukens of cocktailbars. Zelfs boten kunnen dienen als scene voor een 'streetfoodsensatie'. Ze zijn hip, gezellig en trendy, en geven uw gasten een instant 'festivalgevoel'.

FEELGOOD FOOD

Geef uw gasten iets dat hen goed doet voelen en energie geeft. Denk aan versgeperst fruitsap of gezonde smoothies. Ook koffie past perfect in deze trend. Zo zijn 'slow' koffies bijzonder populair tegenwoordig. Koffie is ook een product dat een instant goed gevoel geeft en op een steeds jonger wordend publiek mikt.

Thee is eveneens aan eenserieuze opmars bezig. Ook saladbars en vrouwvriendelijke horecaondernemingen die zich focussen op 'mood food' en'functional food', zijn bijzonder populair.

WEES INNOVATIEF

Uw gasten worden graag verrast. U hoeft het ook niet heel erg groot te zien, denk bijvoorbeeld gewoon aan zelfgemaakte ijsthee of een alternatief voor cola. Denk vooral niet commercieel, maar wees vernieuwend op kleinschalig niveau.