naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017
Deel deze pagina

BELGIE MOET FOCUSSEN OP REGIONALE BEURZEN

Eric Everard: “er is nood aan real life social media"

Eric Everard is een van dé referenties in de Belgische beurswereld. De CEO van Artexis Easyfairs werd vorig jaar verkozen tot Live Communicatie Ambassadeur 2016, uitgereikt door CLC-Vecta. Het Brusselse Artexis Easyfairs organiseert beurzen, evenementen en congressen, exploiteert elf venues in België, Nederland en Zweden, en heeft 700 medewerkers in dienst. Wij hadden een gesprek met Everard over de evolutie en de toekomst van de sector in België.

ZINTUIGEN BESPELEN

Eric Everard: “Belevingsmarketing, experience marketing, livecommunicatie ... het zijn nieuwe middelen voor merken en bedrijven om hun doelpubliek te bereiken. Via beklijvende live-ervaringen worden consumenten én zakenrelaties en/of klanten begeesterd voor een merk, product of dienst. Traditionele reclame is niet langer voldoende. Een beurs heeft de intrinsieke kwaliteit dat ze zich, net als live-events trouwens, richt tot alle zintuigen van de bezoeker: ruiken, voelen, zien, proeven en horen. Gekoppeld aan de mogelijke interactiviteit met potentiële kopers/ klanten, is dit een bijzonder sterke troef, iets wat adverteerders nooit zullen realiseren met de andere onderdelen van de communicatiemix."


LIVE IS ONMISBAAR

Eric Everard: “De maatschappij evolueert bovendien razendsnel. Bijgevolg is het voor bedrijven uitermate belangrijk op de hoogte te blijven van de evoluties. Daarnaast is het voor zakenmensen nog steeds heel belangrijk om elkaar te zien, te ontmoeten. Iemand echt ontmoeten is nog altijd helemaal anders dan contact hebben met die persoon via internet of sociale media. Dé ideale plaats daarvoor is toch wel een beurs. Op een beurs ontmoet je je klanten en prospects, maar je kunt ook de markt en de concurrentie perfect aanvoelen."

OP DE HOOGTE VAN EVOLUTIES

Eric Everard: “Wie deelneemt, blijft op de hoogte van alle evoluties binnen zijn of haar sector. Je ziet alle producten en nieuwigheden op één plaats. Een beurs is bovendien een uiterst geschikt moment voor een bedrijf om af te toetsen waar je staat. Hoe meer de maatschappij virtueel wordt, hoe meer nood er is aan 'real life social media', en iedereen beseft dat. Het persoonlijke contact met je bestaande en nieuwe klanten is een van dé belangrijkste troeven van een beurs."

ONDERDEEL MARKETING EN COMMUNICATIE

Eric Everard: “Uiteraard koppel je je deelname aan andere marketing- en communicatieacties. Een beursdeelname is perfect complementair met een advertentie, een website, een mailing, een sociale mediacampagne en zelfs een opendeurdag voor klanten. Sociale media en revolutionaire IT-oplossingen helpen elke exposant van zijn beursdeelname een succes te maken. Deze tools zorgen voor kwaliteitsvollere interactie en een betere ROI. Dus ja, vandaag meer dan vroeger, kun je wel stellen dat beurzen hun plaats in de communicatiemix van bedrijven verdiend hebben. En dat zal in de toekomst nog duidelijker worden. De digitalisering van de wereld gaat alleen maar verder. Maar hand in hand verstevigt ook 'live experience' haar plaats, waar beurzen deel van uitmaken. Op een beurs toon je de toekomst van je sector aan je bezoekers. Vandaar ook de missie van Artexis Easyfairs: 'visit the future'."

TOEKOMST BEURZEN IN BELGIE

Forse investeringen

Eric Everard: “België moet zich focussen op het uitbouwen van lokale beurzen. Er is een sterke polarisering bezig. Opvallend is dat sterke evenementen verder internationaliseren, maar tegelijkertijd is er ook ruimte voor regionale, laagdrempelige (vak)evenementen. De nationale beurzen in België krijgen het moeilijk. De bezoekers van die events gaan liever naar de internationale beurs uit hun sector in onze buurlanden en staan er ook in een wip."

Eric Everard: "In België verkiest men beurzen dichtbij, regionaal gebonden."

“Maar ik ben wel degelijk positief voor de toekomst. In Antwerpen, Luik, Doornik, Charleroi en Gent werden er forse investeringen gedaan. De onderhandelingen over de verbouwingen aan Antwerp Expo, dat 50% groter moet worden, zijn bezig. Maar ondertussen werd in die stad toch maar de prachtige Elisabethzaal gemoderniseerd en geopend voor de congressector. In Gent spreken we van investeringen goed voor een bedrag van 25 miljoen euro: er kwam een nieuwe parking en de architectuur werd aangepakt.

"Ook in Luik zijn er plannen voor een nieuwe expohal. En er is het NEO-project in Brussel. Er worden dus wel degelijk heel veel financiële inspanningen geleverd, zowel privé als publiek. En dat is maar logisch ook. Want evenementen en beurzen maken daar onderdeel van uit, ze zijn voor steden de industrie van de 21e eeuw. Zij zorgen voor nieuwe jobs. Niet alleen tijdens de beurs zelf en op de vloer, maar ook daarbuiten: een beurs beïnvloedt het ganse regionale economische gebeuren."

Beleving via technologie

Eric Everard: “Beleving op beurzen hangt enorm af van je missie. Wat is je doel? Doe je aan 'education', dan organiseer je bv. een congres. Of streef je 'transaction' (bv. koopbeurs) na, 'networking' (beurs, congres …) of 'entertainment' (bv. concert). Een beurs of een event heeft ze nooit alle vier. Een koopbeurs streeft ook compleet andere doelen na dan bijvoorbeeld een medisch congres. De technologie speelt uiteraard ook een grote rol in het creëren van die beleving. Ze maakt beursdeelnames voor zowel bezoekers als exposanten interessanter, zowel op het vlak van kostenbesparing en informatievergaring als direct marketing."

Eric Everard: "Vroeger was de technologie voor elke beursorganisator niet belangrijk. Vandaag is die niet meer weg te denken. Morgen zal ze een overweldigende impact hebben op de participatie van elke bezoeker." Beleving wordt meer en meer gestimuleerd via technologische vernieuwingen, zowel door de organisator als de exposant."

Betaalbaar houden

Eric Everard: “Een meetbare Return On Investment is vandaag voor elke exposant belangrijk. Er wordt al lang niet meer deelgenomen aan een beurs omdat men het jaar voordien ook aanwezig was, vanwege de traditie. Easyfairs is net uitgevonden om bedrijven betaalbaar te laten deelnemen aan beurzen. Zeker in België of in Nederland, dat een importeurs- en distributeursmarkt is, is dit belangrijk. In Duitsland bijvoorbeeld ligt dit anders, de hele wereld bezoekt Duitse beurzen."