naar top
Menu
Logo Print

VIJF TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE BEURSDEELNAME

1. Leg tijdig de objectieven vast

Hoe begin je aan de evaluatie van een beursdeelname? Door nog voor de beurs de doelstellingen in kaart te brengen en vast te leggen. Wees daarbij niet vaag, maar kies voor targets die concreet zijn en waarvoor meetbare parameters bestaan om aan te tonen of de doelstellingen al dan niet worden gehaald.

2. Durf een inspanning te doen

Vaak zie je hoe marketingmanagers een advertentie nemen maar zich geen zorgen maken over de soms moeilijke meetbaarheid van de impact. Bij beurzen leeft die scepsis veel sterker. De reden? Beurzen zijn tijdrovend, de organisatie van de deelname is veel tijdrovender dan simpelweg een abovecampagne te boeken. Maar de prijs en de impact maken dat een beursdeelname volgens ons door iedereen minstens zou moeten worden overwogen. Durf een inspanning te doen.

3. Weet wie wat doet

Als organisator is het onze plicht om een x-aantal bezoekers tot aan de beurshal te brengen. Wij zetten daarvoor steevast de nodige middelen in. Maar het is niet onze plicht om ze tot op de stand te brengen. Dat is de rol van de exposant. Die kan dat met eenvoudige middelen: een zinnetje op elke factuur, de beursdeelname aankondigen in de media, met middelen die wij ter beschikking stellen zoals affiches en met zijn eigen marketingcampagne.

4. Schat het langetermijneffect mee in

Het effect van een beurs stopt niet als de beurs erop zit. Je kan de deelname op dat moment nog niet helemaal evalueren. Na een jaar kan dat misschien wel, maar dan moet je bijvoorbeeld consequent bij elke verkoop vragen aan een klant waar hij in contact kwam met je bedrijf om in te schatten welke rol de beursdeelname gespeeld heeft.

5. Heb geen angst voor moderne technieken

Breng het publiek dat op een beurs langskwam in kaart en gebruik daar moderne technieken voor. Wij werken bijvoorbeeld met een badge reader. Exposanten kunnen de badge van bezoekers scannen en zo makkelijk bijhouden wie op de stand kwam. Via scanning kunnen ze daar gegevens aan koppelen, zoals de interesse van die persoon in bepaalde producten.