naar top
Menu
Logo Print

HENDRIK DEJONGHE OVER HET NUT VAN EFFICIËNTE BEURS-COMMUNICATIE

Duco werd op Batibouw bekroond met een Communication Award voor de meest efficiënte beurscom-municatie voor standen groter dan 70 m². De producent van vraaggestuurde natuurlijke zonwering- en ventilatie-systemen werd beloond voor zijn campagne rond de introductie van hun nieuwe afvoerventilatoren: DucoBox Silent en DucoBox Focus.

TROEVEN

Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om deel te nemen aan een beurs?

“Een beurs is iets unieks. De bezoekers komen uit eigen interesse, ze staan open voor suggesties en er is een direct persoonlijk contact. Dit maakt de kwaliteit van een contact veel groter dan bijvoorbeeld aan de telefoon of via een mail.

Een andere sterke troef van beurscommu-nicatie is ongetwijfeld de mogelijkheid om alle zintuigen te prikkelen. Opvallen en op een positieve manier de aandacht van de bezoeker trekken is vandaag een uitdaging", vertelt Hendrik Dejonghe.

“Een goed beeld en een goede slogan kunnen hier perfect bij helpen. Duco bouwde zijn stand vorig jaar uit rond een beeld van longen en de slogan 'Verse lucht, het zit in ons systeem'. Dit sprekende beeld hebben we in al onze communicatie gebruikt rond de introductie van DucoBox.

Een deelname aan een beurs is volgens mij dé meest aangewezen manier om een nieuw product te introduceren. Je kunt de bezoeker persoonlijk de innovatie tonen en onmiddellijk op zijn vragen inspelen.

Bijna alles is tegenwoordig online te raadplegen, waardoor ook het bezoekersaantal op beurzen blijft dalen.

Toch is niet het aantal bezoeken belangrijk, maar wel de waardevolle contacten die jeop een beurs legt.

Het contact met bestaande klanten en het aantrekken van nieuwe klanten is nergens zo intens als op een beurs."

DOELEN

Welke doelen stellen jullie zich bij een beursdeelname?

Hendrik Dejonghe: “Een succesvolle beursdeelname begint altijd met het bepalen van de doelstellingen. Om die reden proberen wij steeds met iets nieuws of verrassends op de proppen te komen. Ons belangrijkste doel is met andere woorden de beursbezoeker een reden te geven om onze stand te bezichtigen. Bij elke beursdeelname ondersteunen we dit met een communicatieplan, en proberen we ons salesteam te trainen om zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan onze beursstand te geven. We proberen op zoveel mogelijk manieren uiting te geven aan onze beursdeelname en aan wat we gaan presenteren op de beurs. Op de beursvloer zelf voeren we eveneens communicatie, zoals het uitdelen van promotasjes aan de ingang."

AANDACHTSPUNTEN

Welke zijn belangrijke aspecten om rekening mee te houden als er beslist wordt om deel te nemen aan een beurs?

Om een beurs succesvol te laten verlopen, is het in kaart brengen van de verschillende aandachtspunten heel belangrijk.

Naast een optimale voorbereiding, zijn ook de eigenlijke deelname en de nazorg niet over het hoofd te zien.

“Wat de voorbereiding betreft, proberen we steeds een optimale locatie voor onze standte voorzien. Een goede zichtbaarheid in de hal zorgt nu eenmaal voor meer bezoekers. Met andere woorden: de beursstand en de locatie leveren een belangrijke bijdrage aan het succes van een beursdeelname.

Een tip? Wanneer je tevreden bent over de standplaats, probeer dan zo snel mogelijk om diezelfde plaats opnieuw vast te leggen.

Naast de locatie, is uiteraard ook de stand zelf belangrijk. Wij proberen onze stand dan ook steeds aan de doelgroep aan te passen. We werken met een modulaire stand die we per beurs zoveel mogelijk op het publiek afstemmen. Omdat Duco verschillende doelgroepen heeft, zijn we immers genoodzaakt om flexibel te zijn.

Ook aan de marketingcampagne besteden we heel wat aandacht. We proberen de bezoeker steeds te teasen, zowel voor als tijdens de beurs.

Uiteraard is het motiveren van onze medewerkers en het salesteam ook een belangrijke uitdaging. De mensen op de stand bepalen mee het verschil tussen een goede en een fantastische beursdeelname. Een goede briefing is hierbij prioritair, maar ook het inlassen van de nodige rustpauzes is een must. Na een drukke dag even samen ontspannen is bijna onontbeerlijk."

TRENDS

In hoeverre is de opkomst van sociale media, de explosie van het internet en zijn zoekmachines, online fora, mobiele apps, en instant messaging bepalend voor de toekomst van beurzen?

“Het gebruik van nieuwe technologieën blijft toch nog wat achterwege in de bouwsector. Toch zien we dat het gebruik van sociale media binnen onze sector stijgt, en dat we hierdoor zowel bestaande als nieuwe klanten op een nieuwe manier kunnen bereiken.

Andere opvallende trend is het organiseren van symposia of themadagen. Dit kan absoluut interessant zijn, maar jammer genoeg zie ik ook dikwijls dat men zalen probeert te vullen met sprekers die het publiek van de beurs totaal niet aanspreken. Let wel, er zijn beurzen die het wel goed aanpakken. Denk maar aan Building Holland in Amsterdam. Deze beurs legt, naast op innovaties, ook de nadruk op volledige concepten."

TOEKOMST

Welke klemtonen zullen jullie leggen bij jullie beursdeelnames tijdens de komende periode?

“Beurzen staan vandaag onder druk en steeds meer kleine beurzen moeten de deuren sluiten. Hoogstwaarschijnlijk zullen beurzen in de toekomst nog meer fungeren als ontmoetingsplaats en kenniscentrum. We proberen onze innovaties zoveel mogelijk op onze grote beursdeelnames af te stemmen. Daarom zullen we ook in de toekomst een vrijgave van een nieuw product steeds proberen te koppelen aan een beurs, event of seminarie.

Uiteraard vergen beurzen een aanzienlijke investering, maar ze zullen een belangrijk onderdeel blijven van onze bedrijfscommunicatie.

Naast dé uitgelezen plaats om nieuwigheden voor te stellen, fungeren ze als ontmoetingsplaats tussen een bedrijf en (potentiële) klanten. Op die manier vormen beurzen nog steeds een uitzonderlijke marketingopportuniteit, en dat zullen ze ook altijd blijven doen", besluit Hendrik Dejonghe.