naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 10/05/2016
Deel deze pagina

HOE DE TE HALEN OPBRENGST BIJ BEURZEN BEPALEN

1. Wat is de gemiddelde marge per klant?

Bereken eerst de gemiddelde jaaromzet per klant (want de ene klant doet een grote bestelling, de andere een kleinere). Bv. bij een jaaromzet van 2.000.000 euro met 800 klanten is de gemiddelde jaaromzet 2.500 euro per klant. Bereken hierop de marge, namelijk de waarde die een bedrijf aan de aangekochte grondstoffen toevoegt door er bv. een halffabricaat of eindproduct van te maken. Een marge van 35% op 2.500 euro is een gemiddelde marge van 875 euro per klant.

2. Hoeveel bezoekers lokt de beurs?

Bv. Batibouw: 300.000 (b2b- en b2c-)bezoekers .

3. Wat is de potentiële opbrengst van de beurs?

Hoewel 56% van de beursbezoekers uit potentiële klanten bestaat, tonen die niet allemaal interesse in jouw producten of bedrijf. Het effectieve percentage is afhankelijk van het product, de verkopers, de presentatie enz. Stel dat 1% van de bezoekers potentiële klanten zijn, dan is de mogelijke omzet 7.500.000 euro (1% van 300.000 = 3.000 x 2.500 euro) en de potentiële marge 2.625.000 euro (1% van 300.000 = 3.000 x 875).

4. Wat is de gerealiseerde opbrengst van de beurs?

Bv. als 20% van de potentiële klanten (20% van 3.000 = 600) een bestelling plaatst voor gemiddeld 2.500 euro, is de gerealiseerde omzet 1.500.000 euro en de gerealiseerde marge 525.000 euro (600 x 875). Als men de kosten van de deelname vooraf vergelijkt met de potentiële opbrengsten en achteraf met de werkelijke opbrengsten, dan kan men zien hoe succesvol de beurs geweest is.