naar top
Menu
Logo Print

ZO KUNNEN LOCATIES EN PLANNERS ELKAAR BETER VINDEN

Linda Kerkhoven, eigenares van adviesbureau Linda op Locatie, helpt en inspireert vergaderlocaties om hun product beter te vermarkten. De onderscheidende factor is daarbij primordiaal. De Nederlandse heeft ook de kennis en ervaring om zich hierin als partner op te werpen. Linda runde immers zelf een vergaderlocatie in Utrecht, werkte bij een onlineportaal voor bedrijfsuitjes en boekte als managementassistente locaties. Ze deelt haar kennis via blogs, presentaties en workshops.

UNIQUE SELLING POINTS

“Allereerst ga ik op gesprek om de locatie te bekijken. Ik wil dan alles weten: waarom komt men naar deze locatie, wat is de doelgroep, hoe zou je hen nog beter kunnen benaderen? Maar het allerbelangrijkste is: wat maakt deze locatie uniek en wat is dan het onderscheidend vermogen? Veel locatiehouders noemen dan hun flipovers, beamers en andere faciliteiten, maar dat wil ik juist niet horen. Het lijkt mij logisch dat die aanwezig zijn in een vergader- en of evenementenlocatie. Samen gaan we kijken naar de USP's (Unique Selling Points) en daar komt mijn eigen creatieve inbreng aan bod. Wat maakt jouw locatie uniek en onderscheidend van de anderen? Daar moet elke uitbater van een locatie eens goed over nadenken. Hoe zorg je er namelijk voor dat jouw locatie op het netvlies van potentiële klanten blijft hangen? Waar blink jij in uit? Hoe val jij op bij de boekers, de meetingplanners? Is dat een lokaal product dat veel in de keuken gebruikt wordt? Goed zo, maak daar dan reclame voor. Of eerder de architectuur van je locatie, of de omgeving? Het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zolang het maar uniek is."

locatiecongres

LOCATIECONGRES

Op 3 september 2018 vond in Fort de Batterijen in Nieuwegein (NL) het allereerste Locatiecongres plaats, een initiatief van Linda. Het is haar bedoeling dat dit een jaarlijks evenement wordt voor eigenaars en medewerkers van kleinschalige en middelgrote locaties die zich richten op de zakelijke markt. Een dag die in het teken staat van kennis vergaren en inspiratie opdoen. Meer info op www.locatiecongres.nl en op www.lindaoplocatie.nl.

 

AANDACHTSPUNTEN LOCATIES

Versterkende factoren

locatietour

“Een bedrijf vergadert niet zomaar buiten de deur, er is altijd een doelstelling voor de bijeenkomst en afhankelijk van dat doel zoekt het bedrijf een locatie. Het bedrijf zal versterkende factoren zoeken die de vergadering mee succesvol kunnen maken. De locatie moet dan ook passen bij het evenement. Wat ik merk, is dat de opdrachtgever het vooral erg prettig vindt wanneer een locatie met hem meedenkt, zo ook in de catering. Het wordt gewaardeerd als je alternatieven kunt bieden. Verder denk ik dat de opdrachtgever altijd voor een bepaalde sfeer gaat en dat hij die sfeer al bij het eerste contact moet proeven. Dat is in veel gevallen de website, dus zorg ervoor dat deze goed en aansprekend is. Maar vandaag moet je uiteraard ook aanwezig zijn op verschillende onlineplatformen en sociale media. Locaties moeten ervoor zorgen dat hun content zichtbaar en aantrekkelijk is."

Inspiratie bieden

“Een locatie moet een professionele indruk achterlaten, dat moet doorgevoerd zijn in de kleinste details, zoals het neerzetten van leenlaptops en andere materialen die een vergadering zorgelozer kunnen maken. Een opdrachtgever wil geïnspireerd raken en die inspiratie valt vaak uit het interieur en de omgeving te halen. Zo kan een bos heel ontwapenend zijn en een gevoel van vrijheid geven en zicht op de skyline van een stad zorgt juist voor een bruisend element. Het is goed om deze USP's ook duidelijk kenbaar te maken in zowel beeld, tekst als in een persoonlijk gesprek. Binnenin een locatie vind ik teksten vaak inspirerend; storytelling, een verhaal over de locatie, jaartallen, visies van de eigenaar enzovoort. Dat maakt het pand persoonlijk en op die wijze krijgen mensen empathie voor de locatie en diens medewerkers. Ten slotte kan ik alleen nog zeggen dat oprechte interesse opgemerkt wordt, ook door een potentiële opdrachtgever."

Focus op specifieke segmenten

“Belangrijk is dat locaties zich dus niet focussen op de ganse markt. Als je je USP's benadrukt, ga je sowieso slechts een deel van die markt bereiken. Dat is niet erg, integendeel. Als je je bijvoorbeeld focust op je veganistische keuken, dan zullen groepen die hiernaar op zoek zijn jouw locatie veel sneller vinden dan wanneer je de focus legt op je AV-apparatuur. Benadruk dus iets waar je in uitblinkt, of waar je toch wel apart in bent. Dat kan bijvoorbeeld ook gewoon een plaatselijke lekkernij zijn bij de koffie in plaats van een gewoon koekje. Of gerecycleerd water in de toiletten, zoals in de geWoonboot in Amsterdam. Zelfs hotels beginnen deze visie in te zien. Recent bijvoorbeeld heeft Carlton President Utrecht haar vergaderzalen volledig heringericht. Alle ruimtes zijn er voorzien van allerlei soorten meubilair zoals intieme zitjes om te brainstormen, statafels, tafels met barkrukken en loungebanken. Geen typische vergaderzalen die je in elk hotel terugvindt, zeg maar."

ORGANISATOREN: DENK OUT OF THE BOX!

locatie

“Zeker en vast! Deze meer doelgerichte werkwijze geldt trouwens ook voor de klant. Als je pakweg online op zoek gaat naar een locatie, en je blijft te vaag in je selectiecriteria, dan verlies je te veel tijd en krijg je te veel dezelfde opties. Elke locatie heeft beamers en houdt koffiebreaks. Denk eens out-of-the-box! Als je op zoek bent naar een heel aparte locatie, zorg dan ook dat jouw oproep heel apart is. Zo krijg je ook veel minder reacties en verlies je minder tijd. Laat weten wat voor jou van belang is. Als je op site visit gaat, laat weten wat je wilt zien, wat je wilt proeven en wat voor jou belangrijk is. Beide partijen moeten dus 'uniek' zijn. Of toch tenminste 'origineel'. De locatie in zijn communicatie en offerte, de klant in zijn oproep en zoektocht. De locatie moet die onderscheidende factor laten zien, proeven … . En wil je echt die aparte, originele locatie vinden, dan kan je ook eens op Instagram zoeken op #vergaderzaal of #interieur."

Nieuwe generatie

De nieuwe generatie meeting- en eventplanners, dertigers en jonge veertigers, zoeken namelijk vaak online. Als locatiehouder doe je er dus maar beter goed aan die niet links te laten liggen en je vergaderruimtes, interieur, keuken regelmatig eens te vernieuwen. Vraag op het einde van de dag ook hoe de klant bij jou terecht is gekomen. Niet via een enquête twee dagen later die toch niet of zelden ingevuld wordt. Vaak krijgt een locatie haar klanten voor zeventig procent via een bepaald kanaal. Het gaat erom om juist dat kanaal goed te ontwikkelen. Krijg je bijvoorbeeld je meeste klanten via referenties, richt je dan ook vooral op dat kanaal en maak het stapje voor stapje beter. Houd er ook rekening mee dat planners meer en meer rekening houden met de mening van collega's. De prijs primeert niet meer, de crisis is al even voorbij."

 

linda

Linda:
“Dankzij mijn gevarieerde achtergrond ben ik in staat vanuit diverse invalshoeken en behoeften te kijken naar locaties. Mijn opdrachtgevers zijn vooral (vergader)locaties en locatieprojectontwikkelaars, maar daarnaast help ik ook graag andere event-/locatiebranchegerelateerde ondernemingen op weg met inspirerende workshops en/of advies voor sociale media. Ook de klant, de eventmanager en meetingplanner zelf, help ik op weg, onder andere via de organisatie van locatietours of gewoon face-to-face."