naar top
Menu
Logo Print

SIAL LANCEERT DE COMEBACK VAN DE SMAAK

SIAL 2018

Gezond snacken ook steeds prominenter in beeld

‘Look deeper' is de belofte die Sial dit jaar opnieuw wist waar te maken. Een bezoek aan dit internationale forum voor voeding en dranken brengt je in contact met 7.200 bedrijven (uit 119 landen) die 400.000 producten voorstellen. Een ideale plaats om inzicht te krijgen in de markt en de tendensen in de wereldvoedselsector. Nieuw dit jaar was het Alter'Native Food Forum met een verzameling van biologische, 'vrij van', natuurlijke en milieuvriendelijke producten.

TRENDS

We legden ons oor te luisteren bij 3 specialisten op de beursvloer en vullen dit aan met de zaken die ons zijn opgevallen.
De specialisten ter zake zijn:
-Pascale Grelot-Girard, Market Intelligence Director bij Kantar TNS
-Xavier Terlet, oprichter en CEO van XTC world innovation
-Bernard Boutboul, CEO van GIRA Conseil

De comeback van de smaak
SIAL 2018Enerzijds is smaak relatief en voor iedereen verschillend maar anderzijds zijn de verwachtingen van de consument op het niveau van smaak groter en meer ontwikkeld dan voorheen. Uit onderzoek blijkt dat smaak als essentieel beslissingscriterium naar voren komt. De consument wil namelijk plezier beleven aan voeding. In 2018 wou 66% meer aandacht besteden om producten van hoge kwaliteit te kiezen, kwaliteit om zichzelf te verwennen. Plezier wordt aangereikt door kwaliteit en smaak maar ook door ontdekking. 62% van de consumenten vindt het leuk om nieuwe producten te ontdekken. De consument wil de smaken en gerechten die hij ervaart tijdens reizen en op restaurant ook thuis consumeren. Dit is ook het verlengde van het verlangen om te ontdekken.

ExotismeSIAL 2018
Anderzijds moeten de retailers hun aanbod ook 'exotischer' maken. Laten we het voorbeeld nemen van yoghurts. In de rekken moet de keuze nu veel meer eclectisch zijn dan voorheen. We vinden vandaag nieuwe recepten zoals de lassi (India), de skyr, (IJsland), kefir (Midden-Europa) of Laban (Libanon)..... een vorm van verkennend plezier voorbij het plezier van smaak! We zien ook dat exotische producten opnieuw worden uitgevonden. Denk bv. aan Kombucha, de gefermenteerde drank van Koreaanse oorsprong leidt momenteel een 2de leven met een veelheid aan innovaties in smaken en voorkomen. Dit zowel in horeca als in retail.

SIAL 2018Natuurlijk 
Fabrikanten leggen steeds meer nadruk op de natuurlijkheid van smaak. Men gaat synthetische ingrediënten en smaakversterkers vermijden. Men opteert eerder voor infusies, om producten te laten rijpen of gisten of men kiest voor ultravers. Het doel is dan ook om te voorzien in een belofte van smaak en dit via een natuurlijk proces. Dit gaat op voor alle categorieën.


Gezond snacken
Een duidelijke zichtbare trend op Sial was het enorme aanbod van gezonde SIAL 2018snacks. Evenwichtige salades met natuurlijke ingrediënten, repen en chips met laag caloriegehalte, dranken- en zuivelproducten verrijkt met extra proteïnen en/of antioxidanten, ‘vrij van’-producten,… Ook het sterk toegenomen aanbod vegetarische en veganistische (snack)producten sprong in het oog. Uit een presenatie van Nielsen Frankrijk tijdens Sial blijkt dat er meer en meer gezonde snacks worden aangekocht, maar dat ‘gezond’ niet het belangrijkste aankoopcriterium is voor de categorie snacks. Smaak en plezier zijn dat wel. Als er echter een alternatief (organisch, betere ingrediënten, meer fruit ...) voorhanden is in een bepaalde categorie, dan is de consument wel geneigd om hiervoor te kiezen. De grootste groeisegmenten in de snacks zijn graanrepen, olijfproducten en groentedips. 


Duurzame verpakking
SIAL 2018De zoektocht naar alternatieven voor de plastic verpakking kwam tijdens Sial ook uitgebreid aan bod. Enerzijds was er een toegenomen aanbod van recycleerbare verpakkingen en anderzijds werd er tijdens de seminaries een overzicht gegeven van nieuwe mogelijkheden zoals eetbare verpakkingen. Concrete voorbeelden zijn:
-Avani: voelt en oogt als plastic, maar is gemaakt van overschotten van mais, soja en zonnebloempitten
-Bizongo: bioplastic gemaakt met maiszetmeel
-Peel Saver: eetbare verpakking gemaakt van aardappelschillen
-DO EAT: Belgisch bedrijf dat eetbare verpakking (op basis van aardappel en water) op de markt brengt voor snacks ‘on the go’

Ecotrophelia Europe SIAL 2018
De Ecotrophelia Europe is een wedstrijd waarbij universitaire teams uit Europese landen de nieuwe voedseltrends in producten vertalen. De winnende producten kregen ook een plek op Sial. Bij de 17 finalisten was ook het team van universiteit Leuven.
Zij scoorden met BIZZA. Dit is een pizzadeeg geproduceerd met lokaal speltgraan, bierwort en -gist.


SIAL

PROMOSALONS

+3225349898
+3225349866